1375/1/13، جلد ۵۴، شماره ۲، صفحات ۶۹-۷۷

عنوان فارسی بررسی شيوع افسردگی و ارتباط آن با شاخص های دموگرافيک دانش آموزان دبيرستانی تهران، ۷۳-۱۳۷۲
چکیده فارسی مقاله

براساس پژوهش مشاهده ای مقطعی و بمنظور تعيين شيوع افسردگی در بين دانش آموزان دبيرستانی تهران، پرسشنامه آزمون افسردگی Beck در بين 1478 نفر دانش آموز مناطق 19 گانه تهران توزيع و تکميل گرديد و از تحليل اطلاعات جمع آوری شده نتايج زير بدست آمد: 11/4% از دانش آموزان علائم افسردگی مرزی، 12/6% علائم افسردگی متوسط و 4/2% علائم افسردگی شديد و 0/4% علائم افسردگی خيلی شديد داشتند که شيوع علائم افسردگی با افزايش سن دانش آموزان رابطه داشت. درجه شيوع افسردگی دختران بيش از پسران و به نسبت 1/4 به 1 بود. دانش آموزان گروه رياضی فيزيک کمترين و دانش آموزان گروه فرهنگ و ادب بيشترين شيوع علائم افسردگی را واجد بودند. از نظر نوع مدرسه، دانش آموزان شاغل به تحصيلی در مدارس شاهد و نمونه کمترين و دانش آموزان شاغل به تحصيل در مدارس شبانه بيشترين شيوع علائم افسردگی را داشتند در اين پژوهش رابطه ای بين افسردگی دانش آموزان و شغل والدين آنها مشاهده نگرديد در حاليکه تحصيلات بالاتر والدين باعث کاهش محسوس افسردگی فرزندان می گرديد. سرانجام افراد ساکن در منازل رهنی و اجاره ای در قياس با افراد ساکن در منزل شخصی از شيوع بالاتری از علائم افسردگی برخوردار بودند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Survey on prevention of depression and it relation to demographic indicators among high school students of Tehran, 1372-73
چکیده انگلیسی مقاله

In order to determine the prevalence of depression among high school students of Tehran, the Beck depression test questionnaire was distributed among 1478 students of Tehran 19 districts, using a methodical approach. Data gathered after completion of the forms showed the following results: 11.4% of the students were on the border line of affliction, 12.6% had a medium degree of disorder, 4.2% suffered from a severe level and 0.4% showed a much higher degree of depression. The older these students were, the more prevalent was the depression among them. The girls showed a higher degree of disorder than the boys at a 1.4 to 1 ratio. The lowest degree was found among students of mathematics, whereas the students of literature showed the highest level. The rate was much lower among students of Shahed schools than that observed among students of evening classes. The research showed no relationship between the students depression and their parents profession. However, the higher level of parents' education was associated with lower levels of depression among their children. Finally, lower levels of disorder was observed among residents of private housings in comparison to what was found among students residing in leased or mortgaged dwellings

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 20205---20206---

نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1684&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات