1391/9/11، جلد ۷۰، شماره ۹، صفحات ۵۳۱-۵۳۹

عنوان فارسی تاثير تجويز توام پروبيوتيک‌های لاکتوباسيل‌های مختلف و بيفيدوباکتريوم لاکتيس بر يادگيری، حافظه و فاکتورهای استرس اکسيداتيو در موش صحرايی ديابتی
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: ديابت قندی بر پارامترهای متابوليک که منعکس‌کننده سطح شاخص‌های پلاسما هستند تأثير می‌گذارد. اين بيماری از طريق عوامل استرس اکسيداتيو بر عملکردهای سيستم عصبی از جمله يادگيری و حافظه اثر می‌گذارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که پروبيوتيک‌ها اثرات آنتی‌اکسيدانی دارند. مطالعه حاضر به‌منظور بررسی اثر پروبيوتيک‌ها بر يادگيری و حافظه فضايی و فاکتورهای استرس اکسيداتيو در موش‌های صحرايی ديابتی طراحی شد.
روش بررسی: اين تحقيق تجربی در 40 رأس موش صحرايی نر که به‌طور تصادفی به چهار گروه 10 تايی سالم- کنترل؛ کنترل غيرديابتی (CO)، سالم- پروبيوتيک؛ کنترل غيرديابتی دريافت‌کننده پروبيوتيک (CP)، ديابت- کنترل؛ کنترل ديابتی (DC) و ديابت- پروبيوتيک؛ کنترل ديابتی دريافت‌کننده پروبيوتيک (DP) تقسيم شدند، انجام شد. مکمل پروبيوتيک شامل باکتری‌های لاکتوباسيلوس فرمنتوم و اسيدوفيلوس و بيفيدوباکتريوم لاکتيس با 1010Colony Forming Unit (CFU)~ برای هر باکتری، همراه با آب آشاميدنی، هر 12 ساعت، به‌مدت هشت هفته تجويز شد. يادگيری و حافظه فضايی توسط ماز آبی موريس و انسولين و فاکتورهای استرس اکسيداتيو (8- هيدروکسي2- داکسی گوانوزين؛ 8-OHdG و سوپراکسيد ديسموتاز؛ SOD) با کيت‌های آزمايشگاهی ارزيابی شدند.
يافته‌ها: دريافت مخلوط پروبيوتيک‌ها اختلال ايجاد شده در روند يادگيری (008/0P=) و ميزان تثبيت حافظه فضايی (01/0P=) موش‌های صحرايی ديابتی را بهبود داد. هم‌چنين باعث افزايش انسولين (0001/0P<)، افزايش فعاليت   آنزيم سوپراکسيد ديسموتاز (007/0P=)، کاهش قندخون (006/0P=)، و کاهش فاکتور 8-OHdG (0001/0P<) سرم آن‌ها شد.
نتيجه‌گيری: مکمل‌های پروبيوتيک، سطح انسولين و گلوکز سرم را در بيماری ديابت به سطح نرمال نزديک کرده و باعث افزايش ظرفيت آنتی‌اکسيدانی می‌شوند. درمان با پروبيوتيک‌ باعث بهبود روند يادگيری و حافظه فضايی موش صحرايی ديابتی می‌شود. ارتباط بين پديده‌های متابوليک و عملکردهای رفتاری نياز به بررسی بيش‌تر دارد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ديابت قندی,پروبيوتيک,يادگيری و حافظه فضايی,استرس اکسيداتيو,موش صحرايی

عنوان انگلیسی The effect of co-administration of lactobacillus probiotics and bifidobacterium on spatial memory and learning in diabetic rats
چکیده انگلیسی مقاله

Background: Diabetes mellitus affects numerous intracellular metabolic processes, which are reflected by changes in the concentration of some plasma constituents. Particularly, the disease may indirectly undermine some functions of the nervous system including learning and memory through altering oxidative stress status. On the other hand, probiotics can enhance the antioxidant capacity. This study was designed to evaluate the effects of probiotics on spatial memory, maze learning and indices of oxidative stress in diabetic rats.
Methods: In this experimental study, 40 male Wistar rats were randomly allocated to 4 groups (n=10 for each): Control (CO), Control probiotic (CP), Control diabetic (DC), and Diabetic probiotic (DP). The probiotic supplement, including Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus fermentum, Bifidobacterium lactis (334 mg of each with a CFU of ~1010), was administered through drinking water every 12 hours for 8 weeks. Using morris water maze (MWM), spatial learning and memory were evaluated. Serum insulin and oxidative stress indices, including superoxide dismutase (SOD) and 8-hydroxy-2'-deoxyguanosine (8-OHdG), were measured by standard laboratory kits.
Results: Oral administration of probiotics improved impairment of spatial learning (P=0.008) and consolidated memory (P=0.01) in the rats. Moreover, probiotic treatment increased serum insulin (P<0.0001) and serum superoxide dismutase activity (P=0.007) while it decreased their blood glucose (P=0.006) and 8-OHdG (P<0.0001).
Conclusion: Probiotic supplementation reversed the serum concentrations of insulin and glucose along with an increase in antioxidant capacity in diabetic rats. It also improved spatial learning and memory in the animals. Relevancy of the metabolic changes and behavioral functions need to be further studied.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله diabetes mellitus,maze learning,oxidative stress,probiotics,rat,spatial memory

نویسندگان مقاله 21995---21996---21997---21998---21999---

نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-72&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات