1376/5/10، جلد ۵۵، شماره ۶، صفحات ۱۱۶-۱۲۰

عنوان فارسی بررسی تاثير آموزش بهداشت بر آگاهی، نگرش و عملکرد کمک دندانپزشکان تجربی شيراز در مورد بيماری ايدز
چکیده فارسی مقاله

اين پژوهش، يک مطالعه نيمه تجربی است که تاثير يک برنامه آموزشی را بر آگاهی، نگرش و عملکرد کمک دندانپزشکان تجربی شيراز در زمينه ايدز، راههای انتقال ويروس در دندانپزشکی و روشهای پيشگيری از آن براساس چهار متغير آموزش، آگاهی، نگرش و ارزيابی مورد بررسی و عملکرد قرار داده است. روش انجام پژوهش بدين نحو است که پژوهشگر، يک موقعيت خاص را که همان اجرای برنامه آموزشی است ايجاد نموده و طی دو مرحله آزمون اوليه قبل از اجرای برنامه آموزشی، و آزمون ثانويه بعد از اجرای برنامه آموزشی، تاثير اين برنامه را بر متغيرهای ذکر شده مورد بررسی و ارزيابی قرار داده است. اطلاعات لازم جهت بررسی متغيرهای پژوهش و ارزيابی برنامه آموزشی از طريق پرسشنامه و چک ليست که قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی تکميل گرديده به دست آمد. پس از انجام آزمون اوليه و تکميل چک ليست عملکرد توسط مشاهده مستقيم در مطب های افراد مورد پژوهش، براساس نياز آنان به يک برنامه آموزشی که شامل روشهای سخنرانی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ با استفاده از وسايل کمک آموزشی بوده در 4 جلسه و به مدت يکماه تدوين و اجرا گرديد. به منظور کاهش تاثير عوامل مداخله گر، آزمون ثانويه در مورد آگاهی و نگرش، 6 هفته بعد از آموزش و در مورد سنجش عملکرد حدود 3 ماه بعد، انجام گرفت، و مجددا جهت کنترل عملکرد، از چک ليست استفاده شد که با بازديد از مطب و مشاهده مستقيم در چند نوبت تکميل گرديد. يافته های پژوهش نشان داد که بين نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد قبل و بعد از برنامه آموزشی، تفاوت معنی داری از نظر آماری وجود دارد. به عبارت ديگر، برنامه آموزشی در ارتقا سطح آگاهی، ايجاد نگرش مثبت و همچنين عملکرد مناسب در افراد مورد پژوهش، موثر بوده است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of AIDS health education program on knowledge, attitude and practice of experimental assistant dentists in Shiraz
چکیده انگلیسی مقاله In this quasi-experimental study, we have evaluated the effects of an educational program on the level of knowledge, attitude and practice methods of experimental assistant dentists in Shiraz, regarding AIDS and HIV transmission. These variables were assessed before and after an educational program, by a questionnaire and a checklist. The educational program consisted of lectures and group discussions, held in 4 sessions during one month. The second assessments of knowledge, attitude, and of practice methods were performed six weeks and three months after the completion of the educational program, respectively. The scores were significantly different before and after the educational program, which can therefore be considered effective in improving knowledge, attitude and practice methods in the cases under study.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 24453---

نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1624&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات