1382/5/10، جلد ۶۱، شماره ۵، صفحات ۳۳۷-۳۴۲

عنوان فارسی مقايسه آسيب های غير نافذ در تصادف وسايل نقليه موتوری بين دو گروه بيماران سرنشين و پياده، بيمارستان سينا، ۷۶-۱۳۷۵
چکیده فارسی مقاله

مقدمه: تروما شايعترين علت مرگ در افراد جوان (زير 45 سال) و سومين علت شايع مرگ در تمام گروه های سنی می باشد. نيمی از موارد تروما در کشورهای صنعتی مربوط به تصادفات وسايل نقليه موتوری است.

مواد و روش ها: در تحقيق حاضر الوی آسيب، شدت آسيب (براساس ISS) و GCS بيماران بدو ورود، زمان بروز حادثه، سرنوشت بيماران، علت، زمان و ميزان مرگ بين دو گروه بيماران سرنشين و پياده و همچنين ارتباط بين سن، ISS و GCS بدو ورود با ميزان مرگ مورد بررسی قرار گرفته است. اين مطالعه بصورت همگروهی (کوهورت) در سه مرکز (بيمارستان های سينا، شهدای تجريش، فياض بخش) در سال های 76-1375 انجام شده است.

يافته ها: از مجموع 57367 بيمار مراجعه کننده به اورژانس 6207 نفر مصدوم حوادث رانندگی وارد مطالعه حاضر شده اند. ميانگين سنی مصدومين 29 سال و نسبت زنان به مردان 1.8 به 5 بود. 71% بيماران پياده و مابقی سرنشين بودند. زمان شايع حادثه در شب بوده است. GCS بيماران در گروه سرنشين و پياده اختلافی نداشت. شايعترين اعضای آسيب ديده در دو گروه عبارتند از جلد، سر و گردن، اندام، لگن استخوانی. آسيب قفسه صدری و ستون مهره ها در گروه سرنشين و آسيب اندام ها و لگن استخوانی در افراد پياده شايعتر است ميزان بستری در گروه پياده بيشتر است. ميزان مرگ در دو گروه يکسان بوده با GCS و شدت آسيب مرتبط می باشد. ميزان مرگ گروه سالمندان 4 برابر کودکان است. در دو گروه شايعترين مکان وقوع حادثه در خيابان های شهری می باشد. در هر دو گروه شايعترين زمان فوت قبل از رسيدن به بيمارستان است. شايعترين علت مرگ در هر دو گروه آسيب مغزی می باشد (آسيب مغزی در بيماران سرنشين شايعتر از بيماران پياده است).

نتيجه گيری و توصيه ها: الگوی آسيب در اين مطالعه با مطالعات قبل متفاوت است. تفاوت محسوسی (بجز شيوع بيشتر آسيب ستون مهره و قفسه صدری در گروه سرنشين) بين دو گروه مشاهده نمی شود. عليرغم اينکه در مطالعات گذشته ميزان مرگ و مير و شدت آسيب در گروه پياده بيش از گروه سرنشين بوده است، در اين مطالعه اختلاف معنی داری در ميزان مرگ و مير و شدت آسيب در دو گروه مشاهده نگرديد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Comparison Of Characteristics Among Injured Pedestrians And Car Occupants (Tehran, 1996-97)
چکیده انگلیسی مقاله This article is to verify mortality rate, cause of death, severity of injury (ISS),GCS, patient fate in hospital, pattern of specific organ injuries and some other characteristics among injured pedestrians and car occupants referred to three trauma centers in Tehran (Sina hospital, Shohada Tajrich hospital, Fayazbakhsh hospital) from May 1996 until May 1997.
Materials and Methods: 57367 patients were admitted to emergency department of these centers among which, 6027 victims of motor-vehicle accidents were included in this study.
Results: 71% of cases were pedestrians and rest was car occupants. M/F ratio was 1.8/5. Mean age was 29y. Motor vehicle accidents occurred most commonly during nights. The patients' GCS at arrival in emergency department had similar distribution in both groups. The most commonly injured organs in both groups were: integument, head and neck, extremities and bony pelvis. Thoracic and spinal injuries were more common among car occupants. Extremities and boney pelvis injuries were more common among pedestrians. The mortality rate was the same between both groups. Mortality rate was affected by GCS at arrival and severity of injury. Mortality rate among the old was 4 times the rate among the children. The accidents most commonly occurred on metropolitan roads and streets. The most common cause of death between both groups was head injury. Surprisingly head injury was a more common cause of death among the car occupants.
Conclusion: Pattern of specific organ injuries was different form the pattern in previous studies as the pattern was virtually the same between both groups except for spinal and thoracic injuries were more common among the car occupants.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pedestrian,car occupant,motor vehicle accident,pattern of organ injury

نویسندگان مقاله 25720---25721---25722---25723---

نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1160&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده General
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات