|
1379/4/11، جلد ۵۸، شماره ۴، صفحات ۸۹-۹۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ميزان آگاهی و نگرش دستياران جديدالورود سال های ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ دانشگاه علوم پزشکی تهران از احيا قلبی، ريوی، مغزی (CPCR) |
|
چکیده فارسی مقاله |
آگاهی و مهارت کامل در انجام عمليات احيا برای کليه پرسنل پزشکی ضروری است. در بيمارستان های دانشگاهی دستياران جديدالورود، خصوصا در ساعات کشيک و در اورژانس بيمارستان ها، در خط مقدم برخورد با بيماران نيازمند به احيا قرار داشته و ميزان آگاهی و مهارت ايشان رابطه مستقيمی با مورتاليتی و موربيديتی ساعات کشيک دارد اين پژوهش ضمن نشان دادن ميزان آگاهی (برای نياز به برگزاری کارگاه آموزش قبل از ورود به بخش) و نگرش ايشان در مورد احيا و ارتباط آن با مشخصات فردی هر دستيار، راهکارهای بهبود کيفيت و لزوم توجه به آموزش احيا را متذکر می شود. کليه دستياران پذيرفته شده در دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال های 1377 و 1378 (506 نفر) در بدو شروع دوره دستياری با 50 سوال 4 گزينه ای در 11 مبحث احيا (آگاهی) و 8 سوال چند گزينه ای (نگرش) بطور همزمان در هر سال آزمون شدند و اطلاعات حاصله با نرم افزارهای SPSS و EPI6 آناليز گرديد. ميانگين پاسخ صحيح به سوالات 11.8±55% بود، که حداکثر آن مربوط به مبحث آريتمی (68.6%) و برقراری راه هوايی (63.6%) و کمترين آن برقراری راه وريدی (43.1%) و احيا کودکان (31.5%) می گرديد. يافته ها در دو سال مشابه بودند. ميزان آگاهی با جنس دستياران (P=0.002)، دانشگاه محل تحصيل دوره عمومی (P=0.031)، رشته پذيرفته شده (P=0.024) و نمره آزمون دستياری (P<0.001) رابطه داشت. آگاهی مردان بيشتر از زنان بود (ميانگين در مردان 57.4% و زنان 54.4%). بيشترين آگاهی در فارغ التحصيلان دانشگاه های کرمان (62%) و شهيد بهشتی (60.5%) و کمترين در همدان (48%) و کاشان (37%) بدست آمد. پذيرفته شدگان ارتوپدی (62.5%) و اورولوژی (61.6%) بيشترين و زنان (53.8%) و پزشکی قانونی (51.4%) کمترين آگاهی را داشتند. ميزان آگاهی با زمان فارغ التحصيلی دوره عمومی رابطه ای نداشت. در مورد نگرش (با 5 گزينه بسيار زياد تا بسيار ضعيف)، دستياران ميزان آگاهی خود را اغلب متوسط (76%)، انطباق عمليات احيا رويت شده با اصول علمی را اکثرا متوسط (65.8%)، ميزان توان عملی خود را اغلب متوسط (58%)، ميزان آموزش احيا در دوره پزشکی عمومی را اکثرا کم (51.5%)، منبع کسب اطلاعات در دوره عمومی را اغلب مطالعات شخصی (74.6%) و آموزش مستقيم در مورد احيا را اکثرا منفی (83%) ذکر کرده و نوعا در کارگاه آموزشی احيا را نديده اند (92.7%). ميزان آگاهی در افراد مورد مطالعه کم (55.8%) است چرا که اين آگاهی بايد 100% بوده و هر ميزان کاهش آن به معنی عدم انجام صحيح احيا و فوت بيمار می باشد. لذا در مراکز پيشرفته دنيا، بازآموزی و اخذ تاييديه احيا برای کادر پزشکی در دوره های زمانی خاص، ضروری است. دستياران با آگاهی کمتر، بيشتر در رشته هايی پذيرفته شده اند که با بيمار نيازمند به احيا برخورد بيشتری دارند. تفاوت در ميزان آگاهی فارغ التحصيلان پزشکی دانشگاه های مختلف، باتوجه به عدم وجود طرح درس تئوری و عملی و دوره خاص برای احيا در اين دوره، نشان دهنده برنامه های آموزشی و تاکيدات دوران دانشگاهی بوده و نيز عدم ارتباط ميزان آگاهی با سال های فارغ التحصيلی هم حاکی از کم بودن ميزان آگاهی و آموزش اوليه می باشد. نگرش دستياران، نامناسب بودن ميزان آگاهی، توان عملی و آموزش در دوره عمومی، علمی نبودن CPRها و نبودن برنامه و توجه کافی به آموزش را تاييد می کند. آموزش احيا در دوران دانشجويی بصورت واحد درسی، در انترنی بعنوان کارورزی، برنامه های بازآموزی و کارگاه آموزشی برای پزشکان عمومی، دستياران، پرسنل و اساتيد و لزوم اخذ تاييديه سالانه، آموزش همگانی، تجهيز مراکز درمانی و تشکيل کميته های نظارتی، اجرايی و پژوهشی احيا، نجات بخش بسياری از نيازمندان به احيا خواهد بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The study of knowledge and attitude of new coming residents in cardiopulmonary resuscitation in Tehran University of Medical Sciences, 1377-78 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Cardiopulmonary resuscitation (CPR) is one of the most important skills that every body must know it in medical services. In educational hospitals, the (Newly-arrived residents are in first cell for management of victims, specially in emergency rooms and at nights. Their knowledge and ability for successful CPR have a direct relation with prevalence of total mortality and morbidity. This research has assessed the knowledge and attitude of the new residents about CPR, and for answering to this question: "Is the CPR workshops necessary for all of the new residents in the beginning of their courses". All of the 506 new residents were examined simultaneously in 2 separate years with a questionnaire consist of 50 questions about their CPR secence and skills and 8 questions about their attitude in CPR. These informations were analyzed by SPSS and EPI6 softwares. The mean correct answers were 55%±11.8. The best results were about arrythmias (68.6%) and airway management (63.6%) and the worst were about IV access (43.1%) and pediatric CPR (31.5%). These findings were similar in 2 sequential years. Their knowledge had significant relation with sex (P=0.002), their original university (P=0.031), their residency course (P=0.024) and their residency reception scores (P<0.001). Males and knowledge more than females. The max scores were from Kerman (62%) and Beheshti universities (60.5%) and the min score were from Hamadan (48%) and Kashan universities (37%). The orthopedic (62.5%) and urologic residents (61.6%) had the most knowledge and the gynecology residents (53.8%) had the least. The knowledge had no relation with the time of graduation. About their attitude in CPR: Their knowledge was moderate (65.8%), their abilities was moderate (58%) and their education about CPR in MD course had been low (51.5%). Their references for education had been individual studies (74.6%), CPR workshop had not been condected in the most universities (92.7%). knowledge about CPR is low (55.8%) and must be 100%. In advanced centers, continuous educations in CPR is essential. Residents with low scores have accepted in courses that have more CPR situations. Difference in knowledge of residents from different universities, show the different educations. Primary knowledge was low and after years, this is lower. Attitude of residents show the low knowledge, low ability, low education in MD, courses. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cardiopulmonary resuscitation (CPR) |
|
نویسندگان مقاله |
27767---27768--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-1377&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
General |
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|