1393/6/10، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۱۳-۲۵

عنوان فارسی تدوين پرسش‌نامه‌ی بومی ارزيابی حساسيت اخلاقی دانشجويان پزشکی در ايران
چکیده فارسی مقاله برای ارزيابی حساسيت اخلاقی دانشجويان پزشکی در جوامع مختلف نمی‌توان از يک ابزار و محتوای واحد استفاده کرد. در مطالعه‌ی حاضر برای ارزيابی حساسيت اخلاقی دانشجويان پزشکی در ايران، يک پرسش‌نامه‌ی بومی با محتوای منطبق بر اصول اخلاقی و ارزش‌های حرفه‌ای پزشکی و فرهنگ و قوانين اخلاق پزشکی کشورمان تدوين شده است. برای تدوين سؤالات از سناريوهای ارزيابی رفتار حرفه‌ای منتشر شده در مقالات و کتاب‌ها، راهنمای رفتار حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی تهران و لاگ‌بوک‌های دوره‌ی درسی اخلاق پزشکی دانشجويان دانشکده‌ی پزشکی استفاده شده است. 7 مورد سؤالات اوليه در مطالعه‌ی پايلوت از نظر شفافيت و مناسب بودن بررسی شدند. سپس 38 سؤال اوليه در اختيار 7 نفر از اساتيد خبره و 4 نفر از دانشجويان پزشکی خبره در زمينه‌ی اخلاق پزشکی برای ارزيابی محتوا قرار داده شد که همگی در مورد تمامی سؤالات نظر دادند. در مجموع پايايی 35 سؤال به روش آزمون مجدد ارزيابی شد که سؤالات در طی دو مرحله و با فاصله 2 هفته در اختيار 30 نفر از دانشجويان پزشکی قرار گرفت. در مرحله‌ی ارزيابی پايايی 24 سؤال به‌عنوان سؤالات نهايی تعيين شدند. ميانه‌ی شاخص‌های همبستگی ICC (Intraclass Correlation Coefficient) و Spearman و Kappa برای سؤالات نهايی شده به ترتيب 81/0، 65/0 و 53/0 محاسبه شد. هم‌چنين، شاخص آلفای کرونباخ 67/0 بود. پرسش‌نامه‌‌ی نهايی شامل 24 سؤال با محتوای بالينی است که هر کدام يک چالش اخلاقی را مطرح کرده است. ابزار طراحی شده می‌تواند به‌عنوان يک ابزار پژوهشی روا و پايا جهت بررسی سير تغييرات حساسيت اخلاقی دانشجويان پزشکی در مقاطع مختلف تحصيلی مورد استفاده قرار گيرد. ارزيابی اثربخشی اصلاحات کوريکولوم آموزشی در موضوع اخلاق پزشکی می‌تواند مورد استفاده‌ی ديگر چنين ابزاری باشد. ابزار طراحی‌شده در اين مطالعه نخستين ابزار بومی برای ارزيابی حساسيت اخلاقی دانشجويان پزشکی در ايران است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله حساسيت اخلاقی, پرسش‌نامه‌‌ی بومی, دانشجوی پزشکی

عنوان انگلیسی Development of an indigenous questionnaire to assess the moral sensitivity of Iranian medical students
چکیده انگلیسی مقاله This study aims to develop a national questionnaire that measures the moral sensitivity of Iranian medical students. The questions were developed based on ethical vignettes in educational documents, the professional code of conduct in Tehran University of Medical Sciences and medical students’ workbooks in ethics course. A pilot study was conducted to evaluate the clarity and appropriateness of 7 primary questions. Next, 38 questions were reviewed for content and face validity by an expert panel including 7 expert teachers and 4 lay experts (medical students). In order to assess the reliability of the finalized 35 questions, a test-retest was conducted on 30 medical students with a 2 weeks interval. Through test-retest study, the median values of intraclass correlation coefficient (ICC), Spearman and Kappa were calculated at 0.81, 0.65 and 0.53 respectively. The final version of this instrument consists of 24 scenarios, each presenting an ethical challenge, and has a Cronbach’s alpha reliability score of 0.67. The final questionnaire could be used as a valid and reliable research instrument to determine the moral sensitivity level of Iranian medical students. Another application for this instrument may be evaluation of the effectiveness of curricular reforms by longitudinal studies. To the best of our knowledge, this is the first context-specific instrument on moral sensitivity assessment in Iranian medical schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله moral sensitivity, indigenous questionnaire, medical student, Iran

نویسندگان مقاله 29305---29306---29307---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-316&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اخلاق پزشکی
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات