در طی 50 سال اخير نقش ارتباطات در ارائهی خدمات سلامت بهطور جدی مورد بحث قرار گرفته است و کسب مهارتهای ارتباطی صحيح بين پزشک و بيمار نقش بهسزايی در ارائهی سلامت و احقاق حقوق اخلاقی و قانونی بيمار دارد. هدف اصلی اين مقاله مروری بر مطالعات و شواهد موجود جهت تسهيل انتقال اخبار ناگوار است بهنوعی که بتوان در نهايت راهکاری مناسب در اين راستا ارائه داد. منابع برای اين مطالعهی مروری از طريق جستوجو در سايتهای ScienceDirect, Ovid, Springer, Scopus, ProQuest, Pub Med, Google scholar و بهکار بردن کلمات کليدی «اخبار ناگوار»، «ارتباطات» و «راهکار» با محدود کردن به مقالات و دستورالعملهای انگليسی چاپ شده از سال 1961 تهيه گرديد. تمام مقالات چاپ شده توصيفی و تحليلی اعم از مشاهدهای و مداخلهای تجربی، نيمهتجربی و غيرتجربی که بهنحوی از انحاء با انتقال اخبار ناگوار در ارتباط بودند وارد مطالعه گرديد؛ بدين صورت که آخرين و معتبرترين راهکارها و توصيهها بررسی، تقسيمبندی، جمعبندی و در نهايت بهترين توصيهها در تسهيل انتقال اخبار ناگوار ارائه گرديد. گرچه بسياری از مقالات در عنوان خود اطلاعاتی در خصوص انتقال اخبار ناگوار داشته و بحثهای زيادی در انتقال اين اخبار را ارائه دادهاند، اما سعی گرديد موارد تکراری و مشترک در مدلهای مختلف را شناسايی و در نهايت توصيههای مشترک را بهعنوان راهکاری مناسب در تسهيل انتقال اخبار ناگوار ارائه دهيم. پيشنهاد میگردد که تحقيقات مداخلهای بيشتری در اين راستا انجام پذيرد تا بهصورت مؤثرتری به بررسی مداخلات در رويکردهای تعاملی ارتباط پزشکان با بيماران در هنگام انتقال اخبار ناگوار بپردازد. |