|
1387/3/12، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۵-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزيابی جو اخلاقی بيمارستانهای آموزشی شهر کرمان |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمينه و هدف: جو اخلاقی (فرهنگ سازمانی) يک سازمان، آن گونه که توسط کارکنانش درک می شود، بر تجربه های اخلاقی، رضايت شغلی و نوع مراقبت تأثيرمی گذارد. لذا بر آن شديم تا جو اخلاقی بيمارستان های آموزشی شهر کرمان را بر اساس نظرات پرسنل پرستاری ارزيابی کنيم. روش کار: يک پرسشنامه 26 سؤالی که روايی محتوايی آن با توجه به بررسی متون مورد تأييد بوده و پايايی آن نيز در حد قابل قبولی بود (آلفا کرونباخ 92/0)، به فارسی ترجمه شد. پرسشنامه بين يک نمونه متوالی متشکل از 350 پرستار که در چهار بيمارستان آموزشی شهر کرمان کار می کردند توزيع شد. 302 نفر اين پرسشنامه را تکميل نمودند. تمام پرسشنامه ها بدون نام بود. بحث و نتيجه گيری: بيش تر افراد (76%) موًنث بودند. ميانگين سنی افراد (5/ 8±)4/ 32 بود. پاسخ به عبارت "هميشه" بيش از همه در جواب گويه "مسوؤلم کسی است که می توانم به او اعتماد کنم" و کمتر از همه در پاسخ به گويه "در اين بيمارستان پرستاران به خوبی حمايت شده و به آن ها احترام گذاشته می شود" ديده شد. از بين 5 حيطه تشکيل دهنده پرسشنامه، بيش ترين نمره مربوط به مديران (پرستاری) و کم ترين نمره مربوط به بيمارستان بود. تفاوت معنی داری در مجموع نمرات پرسشنامه بر حسب متغيرهای زمينه ای ( سن، جنس، ميزان تحصيلات، وضعيت استخدامی و بيمارستان ها) وجود نداشت. با توجه به تأثير قابل توجه فرهنگ سازمانی بر عملکرد پرستاران، به نظر می رسد که بعضی جنبه های فرهنگ سازمانی بيمارستان های آموزشی به ويژه در مواردی که مربوط به پزشکان و مديران سطح بالا است، نياز به ارتقا دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فرهنگ سازمانی،جو اخلاقی،بیمارستان،پرسنل پرستاری |
|
عنوان انگلیسی |
Assessing the ethical climate of Kerman teaching hospitals |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The ethical climate (organizational culture) of an organization as perceived by a group of its workers is believed to affect ethical practices, job satisfaction and quality of care. Objectives: To assess the ethical climate of teaching hospitals of Kerman city according to nursing staffs’ views. Methods: A 26-items questionnaire was translated to Persian which its content validity was acceptable according to the literature review. Its reliability was in an acceptable range according to Cronbach’s alpha (0.92). It was distributed between a convenient sample of 350 nursing staff who worked in the four teaching hospitals of Kerman city. Three hundred and two subjects completed the inventory. All questionnaires were anonymous. Results: The majority of them (76%) were female. The mean (±SD) age of the individuals were 32.4 (± 8.5). Subscription to the expression “always” was mostly seen for the item “my manager is someone I respect” and it was seldom observed for the item “nurses are supported and respected in this hospital”. There was no significant difference in the total score of the inventory according to background variables (i.e. age, sex, educational level, employment status and hospitals). Conclusion: According to the great impact of organizational culture on nurses’ practices it seems that some aspects of organizational culture of teaching hospital especially the aspects that are related to physicians and top level managers need to be improved |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
organizational culture, ethical climate, hospital, nursing staff |
|
نویسندگان مقاله |
29390---29391---29392--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-183&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|