|
1390/7/9، جلد ۴، شماره ۵، صفحات ۴۹-۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثير ارائهی برگههای اطلاعات بر آگاهی و رضايتمندی بيماران جراحی: يک کارآزمايی بالينی |
|
چکیده فارسی مقاله |
يکی از تظاهرات رعايت حق اتونومی بيماران در عمل اخذ رضايت آگاهانه قبل از هر اقدام تهاجمی است. در حال حاضر در ايران، فرايند اخذ رضايت آگاهانه پيش از اقدامات جراحی، محدود به امضای يک برگه است و اين برگه اغلب اطلاعات اختصاصی هر عمل جراحی را تشريح نمیکند و فرصت کافی برای مطالعهی آن به بيماران داده نميشود. نويسندگان برای اصلاح اين رويه برگههای اطلاعات اختصاصی را برای هر يک از انواع عمل جراحی تدوين کردهاند که با هدف بررسی اثر بخشی ارائهی اين برگهها به بيماران در ارتقاء دانش و رضايتمندی آنها اين مطالعه اجرا شد. به 110 نفر از بيمارانی که جهت انجام جراحیهای الکتيو، در بخشهای جراحی 1 و 3 و 4 و 5 بيمارستان امام خمينی (ره) و جراحی 3 بيمارستان سينا بستری شده بودند، پيش از انجام عمل جراحی، برگههايی حاوی اطلاعات اختصاصی پيرامون عملهای جراحی مختلف ارائه شد و نحوهی استفاده از آن به عهدهی خود بيمار گذاشته شد؛ سپس بعد از عمل جراحی و در نزديکترين زمان ممکن به ترخيص، با استفاده از پرسشنامهی شفاهی، با آنان مصاحبه به عمل آمد. در مقطع زمانی ديگری با 110 بيمار ديگر مشابه از نظر شرايط مکانی و بيماری بدون دادن برگهی حاوی اطلاعات، بعد از عمل جراحی، و در نزديک ترين زمان ممکن به ترخيص، مصاحبه شد. پرسشنامه شامل سؤالات تشريحی پيرامون آگاهی آنان از بيماریشان و عمل جراحی مورد نظر بود و نيز از ميزان رضايت آنها از اطلاعاتی که در اختيارشان قرار گرفته بود سؤال شد. ميانگين نمرهی آگاهی کلی در بيماران گروه مداخله، معادل 8/48 درصد، و در بيماران گروه کنترل، معادل 6/44 درصد از 100 درصد بود. ارائهی برگههای اطلاعات اختصاصی عمل جراحی به بيماران گروه مداخله، تأثير معنیداری بر آگاهی کلی بيماران نداشت (140/0 P=) و فقط آگاهی آنان را نسبت به عوارض جانبی عمل جراحی خود بالا برد (001/0< P). همچنين، رضايتمندی کلی در بيماران گروه مداخله، معادل 2/60، و در بيماران گروه کنترل، معادل 4/56 از 100 بود و ارائهی برگههای اطلاعات تأثير معنیداری بر رضايتمندی کلی بيماران نداشته (166/0 P= ) و رضايتمندی آنان را فقط در مورد اطلاعاتی که در خصوص دورهی نقاهت پس از عمل جراحی در اختيارشان گذارده شده بود، افزايش داد (033/0 P=). با توجه به اينکه ارائهی برگههای اطلاعات اختصاصی موضوع اين مطالعه، در مجموع نمیتواند به تنهايی باعث افزايش آگاهی و رضايتمندی بيماران شود، پيشنهاد ميشود که پزشکان در روند اخذ رضايت از بيماران، به ارائهی يک برگه بسنده نکرده و وقت کافی جهت توضيح پيرامون نوع بيماری و جنبههای مختلف آن به بيماران اختصاص دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رضایت آگاهانه،جراحی،آگاهی،رضایتمندی |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of information provided to patients before surgery on their satisfaction |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the manifestations of patient autonomy in practice is gaining informed consent prior to any invasive procedure. In Iran, the process of obtaining informed consent to surgical procedures is currently limited to the patient signing a consent form that often does not offer specific information on the procedure, and patients are not given adequate time to read the form. In order to improve the present circumstances, authors of this study created information sheets specific to each class of surgical procedure, and performed an evaluation of the effectiveness of these sheets in increasing patient awareness and satisfaction. Handouts containing specialized information on various surgical procedures were distributed among 110 patients hospitalized to undergo elective surgeries in surgical wards 1, 3, 4 and 5 of Imam Khomeini Hospital Complex and surgical ward 3 of Sina Hospital; the patients received the handouts prior to procedures, and were free to use the information as they wished. These patients were then interviewed through an oral questionnaire after the procedure and at the closest time possible to their discharge. At a different time, 110 other patients in similar conditions and locality were interviewed after surgical operations and as close to being discharged as possible, but without receiving information sheets. The above-mentioned questionnaire contained essay type questions regarding patients’ information about their medical conditions and the required surgical procedures, and patients were also asked about their level of satisfaction with the information they had received. The mean score for patients’ overall knowledge in the intervention group was 48.8%, and the same score was 44.6% in the control group. Distribution of specific information on the surgical procedures among the patients in the intervention group did not have a significant effect on their overall knowledge (p = 0.140), and only raised their awareness of the side effects associated with the procedures (p 0.001). Similarly, patient satisfaction levels were 60.2% in the intervention group and 56.4% in the control group, and distribution of information sheets did not affect the overall satisfaction level of patients significantly (p = 0.166), and it only increased their satisfaction with the information they had received regarding their convalescence period after surgery (p = 0.033). Since distribution of specialized information sheets like the ones used in this study generally appears to be inadequate in increasing patient awareness and satisfaction, it is recommended that in the process of obtaining informed consent, physicians dedicate enough time to educate patients on their conditions and their different aspects rather than simply present them with a consent form. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
informed consent, surgery, awareness, satisfaction |
|
نویسندگان مقاله |
29404---29405---29406---29407---29408--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-68&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|