1390/7/9، جلد ۴، شماره ۵، صفحات ۵۸-۶۴

عنوان فارسی بررسی تأثير آموزش اصول اخلاق پرستاری بر حساسيت اخلاقی در تصميم‌گيری پرستاران بيمارستان‌های تأمين اجتماعی استان کرمان سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله تصميم‌گيری برای مددجويان حين ارائه‌ی خدمات بالينی از مسائل مهم پرستاران در انجام وظايف است. پرستاران در جهت رضايت‌مندی مددجويان ملزم به رعايت موازين اخلاقی در تصميم‌ها هستند. هدف اين مطالعه تعيين تأثير آموزش اصول اخلاق حرفه‌ای بر حساسيت اخلاقی در تصميم‌گيری پرستاران است.
در مطالعه‌ای نيمه تجربی 80 پرستار تأمين اجتماعی با روش هدفمند انتخاب و با تخصيص تصادفی در دو گروه 40 نفری مداخله و شاهد قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه‌ی حساسيت اخلاقی در تصميم‌گيری بود که اعتبار آن از روش اعتبار محتوا و پايايی آن با ضريب آلفای کرونباخ و همسانی درونی (83/0) تعيين شد. ابتدا حساسيت اخلاقی در تصميم‌گيری دو گروه بررسی شد. سپس گارگاه آموزشی اخلاق پرستاری طی چهار جلسه سه ساعته يک هفته در ميان، به‌صورت متوالی برای گروه مداخله اجرا شد و پس از طی آموزش مجدداً پرسشنامه توسط دو گروه تکميل و داده‌ها با نرم افزار SPSS تجزيه و تحليل شد.      
بين ميانگين حساسيت اخلاقی در تصميم‌گيری‌های پرستاران دو گروه مداخله و شاهد قبل از مداخله اختلاف معنی‌دار مشاهده نشد. اما اين اختلاف پس از مداخله معنی‌دار بود (P = 0.001). هم‌چنين در گروه مداخله بين ميانگين حساسيت اخلاقی در تصميم‌گيری قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی‌دار مشاهده شد (P = 0.001).
طبق نتايج اين بررسی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر حساسيت اخلاقی در تصميم‌گيری‌های پرستاران تأثير مثبت دارد. بنابراين، پيشنهاد می‌شود اين برنامه‌ی آموزشی جهت کادر درمانی و دانشجويان پرستاری اجرا شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش،اصول اخلاق پرستاری،حساسیت اخلاقی در تصمیم‌گیری

عنوان انگلیسی Evaluation of the impact of teaching nursing ethics on nurses\' decision making in Kerman social welfare hospitals in 1389
چکیده انگلیسی مقاله Making decisions for recipients of health care while offering clinical care is an important part of nurses’ responsibilities. In order to ensure patient satisfaction, nurses are obligated to observe ethical standards in the decision-making process. This paper aimed to determine the effect of teaching professional ethical principles on ethical sensitivity in nurses’ decision-making. In this semi-empirical study, 80 Social Security nurses were selected through purposive sampling and were then randomly placed in two groups of 40 each, the intervention group and the control group. Research tool was the Ethical Sensitivity Scale Questionnaire for decision-making, the validity of which was assessed using content validity, and whose reliability was confirmed with a Cronbach’s alpha coefficient of 0.83 for internal consistency. At first the ethical sensitivity in decision-making was evaluated in both groups, and then an educational workshop on nursing ethics was held for the intervention group every other week; the workshop consisted of 4 three-hour sessions, and upon completion of this workshop, both groups filled in the questionnaire once more, and data were analyzed using SPSS software. There was no significant difference between the average ethical sensitivity in decision-making of the two groups before the intervention; after the intervention, however, the difference was meaningful (P = 0.001). Moreover, the average ethical sensitivity in decision-making of the intervention group was significantly different after the intervention (P = 0.001). Based on the findings of this study, teaching nursing ethical principles has a positive effect on nurses’ ethical sensitivity in decision-making. It is therefore recommended that this educational program be offered to nursing students and health care staff.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله education, nursing ethical principles, ethical sensitivity in decision making

نویسندگان مقاله 29409---29410---29411---29412---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-69&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات