1389/9/10، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۴۰-۴۶

عنوان فارسی بررسی ديدگاه کارورزان و کارآموزان دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با ويژگی‌های پوشش و ظاهر حرفه‌ای
چکیده فارسی مقاله پوشش و ظاهر پزشک بر رابطه‌ی او با بيمار تأثير بسزايی دارد. کارورزان و کارآموزان رشته‌ی پزشکی به‌واسطه‌ی نقش حرفه‌ای که در طول دوران تحصيل خود ايفا می‌کنند ملزم به رعايت معيارهای رفتار حرفه‌ای هستند. اين پژوهش به بررسی ديدگاه کارورزان و کارآموزان در ارتباط با ويژگی‌های ظاهری و پوشش حرفه‌ای دانشجويان پرداخته است.
در اين مطالعه پس از تهيه‌ی پرسشنامه و بررسی روايی آن توسط متخصصين امر و آزمون آن در مطالعه‌ی مقدماتی، پرسشنامه‌ی مورد نظر توسط 337 نفر از کارورزان و کارآموزان دانشگاه علوم پزشکی در بيمارستان‌های شريعتی، امام خمينی و سينا که توسط روش سهميه‌ای انتخاب شده بودند، تکميل شد. سپس ديدگاه ايشان در 5 بُعد مختلف سنجيده شد.
در ارتباط با ويژگی‌های ظاهری دانشجوی پزشکی،177 نفر (5/52 درصد) و نمره‌ی متوسط 70 نفر (8/20 درصد) نمره‌ی بالا کسب کردند. در ارتباط با ويژگی‌های پوشش حرفه‌ای، 216 نفر (1/64 درصد) نمره‌ی متوسط و 54 نفر (16 درصد) نمره‌ی بالا کسب نمودند. در مورد آرايش و پيرايش دانشجوی پزشکی، 188 نفر (8/55 درصد) نمره‌ی متوسط و 75 نفر (3/22 درصد) نمره‌ی بالا کسب کردند. در زمينه‌ی رعايت بهداشت و نظافت فردی توسط دانشجوی پزشکی، 223 نفر (2/66 درصد) کاملاً موافق و 114 نفر (8/33 درصد) موافق بودند. در نهايت، در ارتباط با ويژگی‌های کلی پوشش و ظاهر حرفه‌ای دانشجوی پزشکی، 210 نفر (3/62 درصد) نمره‌ی متوسط و 58 نفر (2/17 درصد) نمره‌ی بالا کسب کردند. ديدگاه کارورزان و کارآموزان در ارتباط با ويژگی‌های پوشش و ظاهر حرفه‌ای با سن، جنس و مقطع تحصيلی ارتباط معنی‌دار داشت (P< 0.05).
از نتايج پژوهش چنين برآمد که آموزش اهميت پوشش و ظاهر حرفه‌ای و چگونگی آن، مهم‌ترين اقدام جهت ارتقاء سطح رعايت معيارهای پوشش و ظاهر حرفه‌ای توسط کارآموزان و کارورزان است. تدوين کدهای پوشش و ظاهر حرفه‌ای کمک شايانی به تحقق اين هدف خواهد کرد

کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیارش آرامش،رابطه‌ی پزشک و بیمار،تعهد حرفه‌ای

عنوان انگلیسی Dress code: interns\&apos; and trainees\&apos; perspective
چکیده انگلیسی مقاله

The appearance and the way a doctor is dressed has a very influential effect on the physician-patient relationship. Interns and trainees of medicine must follow the principles of professional behavior as they play a crucial role during their education. The aim of this research is to analyze the interns and trainee's point of view towards dress code.
In this study, after preparing a questionnaire and assessing its validity and reliability, it was sent to 337 interns and trainees of universities of medical sciences, at Shariati, Imam Khomaini and Sina hospitals, which are selected by portion method, after ward their viewpoints were analyzed from 5 dimensions.
One hundred and seventy seven students (52.5%) and seventy students (20.8%) got mean score and high score of physical features respectively.. Two hundred and sixteen students (64.1%) and fifty four students (16%) got mean and high score of dress code respectively. One hundred and eighty eight students (55.8%) and seventy five students (22.3%) got mean and high marks in make up respectively. Two hundred and twenty three students (66.2%)were completely in favor of observing personal hygiene while one hundred and fourteen students (33.8%) just agreed with this issue. Finally, in the total physical features and dress code, 210 students (62.3%) got the average mark and 58 students (17.2%) earned high mark. Interns and trainee's viewpoints about the physical features had a significant correlation with age, sex, and educational level (P<0.05).
The results of this study shows that teaching the importance of physical feature and professional dress code is the most important action to boost the level of compliance about appearance by interns and trainees. Compiling the professional dress code can help getting this aim come true.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله dress code,physician-patient relationship,professionalism

نویسندگان مقاله 29476---29477---29478---29479---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-97&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات