|
1389/7/9، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۵۷-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تبيين نقش شايستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگزاری در ارتقاء پاسخگويی عمومی بيمارستانهای دولتي |
|
چکیده فارسی مقاله |
عملکرد سازمانهای دولتی بر ارتقاء مشروعيت مردمی آنها تأثير میگذارد. بيمارستانهای دولتی از جمله سازمانهای عمومی هستند که عملکرد آنها در افزايش اعتماد شهروندان به دولت نقش کليدی ايفا میکند. پاسخگويی عمومی بهعنوان يکی از شاخصهای نرم عملکرد در ادبيات مديريت در بخش دولتی حائز اهميت فراوان است. دانش موجود بر تأثير متغيرهای مختلف بر پاسخگويی عمومی اشعار دارد ولی به نقش شايستگی اخلاقی- اسلامی و فرهنگ خدمتگزاری نپرداخته است. هدف اين پژوهش، بررسی رابطهی شايستگی اخلاقی - اسلامی و فرهنگ خدمتگزاری با پاسخگويی عمومی است. پژوهش حاضر نوعی پژوهش توسعهای است و استراتژی آن همبستگی است. مدل اين پژوهش، در بيمارستانهای دولتی شهر تهران آزمون شده است. در اين پژوهش، دو سؤال مورد بررسی قرار گرفت: 1) تا چه حد شايستگی اخلاقی - اسلامی مديران بيمارستانهای دولتی پاسخگويی عمومی آنها را افزايش میدهد؟ 2) تا چه حد فرهنگ خدمتگزاری تأثير شايستگی اخلاقی- اسلامی مديران بيمارستانهای دولتی را بر پاسخگويی عمومی آنها نسبت به بيماران ارتقاء میبخشد؟ نتايج حاصل از تجزيه و تحليل دادهها نشان داد بين شايستگی اخلاقی- اسلامی مديران و پاسخگويی عمومی رابطهی معنیدار مثبتی وجود دارد. تأثير شايستگی اخلاقی- اسلامی بر پاسخگويی عمومی حدود 04/0 درصد بود. همچنين نتايج حاکی از آن بود که فرهنگ خدمتگزاری تأثير شايستگی اخلاقی - اسلامی بر پاسخگويی عمومی را حدود 1/ 0 درصد افزايش میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پاسخگویی عمومی،شایستگی اخلاقی، اسلامی،فرهنگ خدمتگزاری،بیمارستان دولتی |
|
عنوان انگلیسی |
The role of Islamic-ethical competence in increasing public hospitals accountability |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
29504---29505---29506--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-106&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|