1389/7/9، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۷۱-۸۱

عنوان فارسی مقايسه‌ی توانايی استدلال اخلاقی پرستاران و دانشجويان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان در برخورد با معضلات اخلاقی
چکیده فارسی مقاله تحولات دنيای کنونی در برگيرنده‌ی ويژگی‌هايی است که نياز به رويکرد اخلاق در حرفه‌های مختلف را ضرورتی انکارناپذير کرده است. در دهه‌ی گذشته با تلاش‌ زياد سعی شد آمادگی‌ پرستاران برای شرايط جديد مراقبت بالا برود، اما طبق شواهد موجود در اکثر کشورهای جهان، حتی پرستاران با مدارج تحصيلی عالی در مورد مباحث اخلاقی توانايی ابراز عقيده نداشته يا به نحوی کنار گذاشته مي­شوند. مطالعات انجام شده در زمينه‌ی آموزش اخلاق نشان‌دهنده‌ی اين است که هر چقدر مدت تحصيل افزايش می‌يابد بر ميزان توانايی استدلال اخلاقی دانشجويان افزوده می‌شود. اما با اين‌که پرستاران بالينی و دانشجويان پرستاری آموزش‌های تقريباً يکسانی در زمينه‌ی موضوعات اخلاقی می‌بينند، شواهد حاکی از آن است که توانايی استدلال اخلاقی اين دو گروه با هم متفاوت است. بدين دليل و به منظور به‌دست آوردن ديدگاه روشن‌تری از وضعيت استدلال اخلاقی در جامعه‌ی مورد بررسی، اين مطالعه‌ی توصيفی - تحليلی با هدف مقايسه‌ی استدلال اخلاقی دانشجويان پرستاری و پرستاران در برخورد با معضلات اخلاقی انجام شد. اطلاعات اين پژوهش با استفاده از برگردان فارسی پرسشنامه‌ی آزمون معضلات اخلاقی پرستاری (Nursing Dilemma Test) که در سال 1981 توسط Chrisham تهيه شده و شامل 6 سناريو است، جمع آوری گرديده است. با وجود اين‌که روايی و پايايی متن زبان اصلی اين پرسشنامه مستند است، برای اطمينان از استفاده‌ی آن در زبان فارسی، اعتبار و اعتماد اين پرسشنامه مورد سنجش قرار گرفت. 
يافته‌ها نشان‌دهنده‌ی آن است که ميانگين نمره‌ی استدلال اخلاقی دانشجويان از پرستاران بيش‌تر است و اين اختلاف از نظر آماری معنی‌دار است (000/0 P=). در پرستاران با افزايش تجربه‌ی کاری ميزان استدلال اخلاقی افزايش يافته است r = 0.222) 017/0= P) تفاوت معنی‌داری بين آشنايی قبلی با معضلات اخلاقی و استدلال اخلاقی در دو گروه وجود نداشت (478/0P=).
با توجه به اين‌که توان ناکافی پرستاران در استدلال اخلاقی به‌ويژه در هنگام مواجهه با معضلات اخلاقی مي­تواند منجر به تصميم‌گيری نامناسب و ايجاد استرس در آن‌ها ­شود، بر اساس نتايج اين مطالعه، توصيه­‌هايی برای تقويت توانايي­‌های پرستاران در مواجهه با معضلات اخلاقی قابل ارائه است. با توجه به پايين بودن نمره‌ی استدلال اخلاقی پرستاران ضرورت يافتن راه‌های افزايش توانايی اين گروه تأکيد می‌شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله استدلال اخلاقی،معضلات اخلاقی،دانشجویان پرستاری،پرستاران

عنوان انگلیسی Nurses and nursing students’ ethical reasoning in facing with dilemmas: a comparative study
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29507---29508---29509---29510---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-107&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات