|
1390/1/12، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مطالعهی مرگ مغزی از منظر فقه و حقوق جزا |
|
چکیده فارسی مقاله |
مرگ مغزی از موضوعات مبتلابه در جامعهی ما میباشد و ممکن است با مفاهيم ديگری چون کما و بعضی موقعيتهای زيستی شبيه مرگ اشتباه شود. جهت بررسی وضعيت حقوقی فرد مبتلا به مرگ مغزی لازم است احراز کنيم که فرد مبتلا به مرگ مغزی مرده است يا زنده؟ و شرايط مرگ بيولوژيک بر وی صدق میکند يا خير؟ يا به معنای دقيقتر احکام فقهی مترتب بر فرد ميت بر وی هم جاری میشود يا خير؟ سؤالاتی چند پيرامون موضوع مطرح است که بر اهميت موضوع هم از نقطه نظر فقهی و هم حقوقی میافزايد و جواب به تمام اين سؤالات باز میگردد به تعريفی که از مرگ مغزی داريم، و اينکه آيا مرگ مغزی را مصداق جداشدن روح از جسم میدانيم يا خير؟ تحقيقات بسياری پيرامون موضوع شده است، و حتی در حقوق بسياری از کشورها و اديان از جمله مسيحيت و يهود سالهاست مطرح و رفع ابهام شده است ولی در ايران هنوز فرد مبتلا به مرگ مغزی را زنده میپندارند, که جای دارد مانند بسياری از کشورهای مترقی از لحاظ پزشکی (انگليس، آلمان، فرانسه و آمريکا)، مرگ مغزی را مرگ قطعی و آن را در کشور قانونی نمايند. نگارنده سعی در بررسی موضوع از منظر فقه و حقوق و رفع ابهام از آن داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مرگ مغزي، مرگ قطعي، حيات مستقر و غير مستقر, مرگ بيولوژيک |
|
عنوان انگلیسی |
Surveying brain death from the perspectives of jurisprudence and criminal law |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Brain death is a subject in our society which can be mistaken with coma or other types of life status similar to death. To assess the legal status of a brain dead patient, it is necessary to determine whether a person afflicted with brain death is dead or alive. Do they meet the criteria for biological death? Or in precise words, do Islamic laws for the dead apply to them? Several questions arise in this regard, which give more importance to this issue from the viewpoint of Islamic jurisprudence and law, and all answers depend on our definition of brain death, and whether we find brain death an instance of the separation of body from soul. There has been much research around this issue and the laws in many countries and religions, including Christianity and Judaism, have been disambiguated. In Iran, however, brain dead patients are considered alive, while brain death should be legally considered absolute death like in many medically advanced countries (UK, Germany, France, and USA). The authors aim at examining this issue from the viewpoint of Fiqh and law, and its disambiguation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
brain death ، absolute death ، stable and unstable life ، biological death |
|
نویسندگان مقاله |
29569---29570--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-16&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
Bioethics |
نوع مقاله منتشر شده |
review |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|