1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۷۴-۰

عنوان فارسی بررسی کيفيت مهارت‌‌های اخلاقی و ارتباطی دانشجويان پرستاری از ديدگاه بيماران
چکیده فارسی مقاله کيفيت مراقبت‌‌های پرستاری خصوصاً رعايت اخلاق پرستاری و ارتباط با بيمار از دغدغه‌‌های اصلی مديران در آموزش پرستاری است. دانشجويان پرستاری در دوره‌ی کارآموزی آماده می‌شوند تا مسؤوليت‌‌های پرستار شايسته را آموخته و انجام دهند. اما از ميان رفتار‌های مراقبتی دانشجويان پرستاری مسأله‌ی اخلاق و ارتباط با بيمار از مسائل چالش‌برانگيزی بوده که بر اساس مطالعات مختلف بيماران رضايت کافی از آن نداشتند. لذا، لزوم بررسی کيفيت مراقبت ارائه‌شده در اين حيطه‌‌ها و کشف نقاط ضعف و قوت آن ضروری بوده و پژوهشگر بر آن شد تا مطالعه‌ای با هدف تعيين کيفيت مهارت‌‌های اخلاقی و ارتباطی در دانشجويان پرستاری انجام دهد. اين مطالعه از نوع مقطعی- توصيفی است. دانشجويان مورد بررسی دانشجويان پرستاری دانشکده‌ی پرستاری و مامايی دانشگاه علوم پزشکی تهران بودند که حداقل 3 روز از بيماران تحت پژوهش مراقبت به عمل آورده بودند. 200 بيمار بستری در بيمارستان‌‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران که واجد شرايط معيار‌های ورود به پژوهش بودند به روش در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌‌های دموگرافيک و کيفيت مهارت‌‌های اخلاقی و ارتباطی را تکميل کردند. برای تعيين روايی پرسشنامه از روايی محتوا و به منظور تعيين پايايی انسجام درونی پرسشنامه بررسی شد. داده‌‌ها پس از جمع‌آوری با نرم‌افزار SPSS v.16 در قسمت توصيفی تجزيه و تحليل شد. دانشجويان از نظر کيفيت مراقبت هم در زمينه‌ی اخلاق پرستاری و هم ارتباط با بيمار در سطح متوسط بودند. بيش‌ترين ضعف در ارتباط با اخلاق پرستاری در زير مقياس‌‌های ارائه‌ی آموزش مناسب به بيمار و خانواده‌ی وی، احترام به فرهنگ و آداب و رسوم بيمار و فرصت دادن به بيمار در ابراز احساسات و صحبت در مورد بيماری اش بوده است. در راستای ارتباط با بيمار نيز بيش‌ترين ضعف در زير مقياس ارتباط با خانواده و همراهان بيمار، معرفی خود به بيمار در شروع شيفت کاری و توضيح رويه‌‌ها قبل از اجرا بر روی بيمار بوده است. براساس يافته‌‌های پژوهش، از ديدگاه بيماران، دانشجويان از سطح مطلوبی در زمينه‌ی اخلاق و ارتباط با بيمار برخوردار نبودند. لذا پيشنهاد می‌شود تا نظام آموزش پرستاری کشور ضمن توجه به مهارت بالينی در رشته پرستاری، به جنبه‌‌های اخلاق و ارتباط با بيمار که از مهم‌ترين ارکان مراقبت شايسته و جامع‌نگر است توجه به عمل آورند. هم‌چنين، دروسی در اين راستا در برنامه‌ی آموزشی دانشجويان قرار دهند تا منجر به نهادينه شدن اين موارد در دانشجويان شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق ، ارتباط ، دانشجويان پرستاري

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29590---29591---29592---29593---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-351&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات