|
1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۷۶-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ملاحظات اخلاقی در طراحی آزمونهای کلاسی گروه پزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اخلاق يکی از مبانی اصولی در ارزشيابی است و استانداردهای اخلاقی نظير صداقت، رازداری، سودرسانی و عدم آسيب در ارزشيابی آموزشی دانشجويان علوم پزشکی حائز اهميت بسياری است که توجه به اين اصول و استانداردهای مورد نظر در آزمونسازی میتواند ملاحظات اخلاقی در اين زمينه را برآورده سازد. يکی از وظايف اساتيد گروه پزشکی توجه به اين ملاحظات در ارزشيابی دانشجويان است. رعايت اصول ارزشيابی عادلانه در کل مراحل آزمون از قبيل طراحی، آمادهسازی دانشجويان، اجرا و گزارشدهی نتايج ضروری است. در دستيابی به اهداف آموزشی هيچگاه توجه به ملاحظات اخلاقی نبايد ناديده گرفته شود. لازم است سؤالات برگرفته از اهداف آموزشی بوده و آزمون با توجه به محتوای ارائه شده عادلانه باشد. همچنين، آزمون بايد از روايی و پايايی مناسب برخوردار بوده و به خوبی بين گروه بالا و پايين افتراق ايجاد کند. آمادهسازی آزمون شامل ارائهی اطلاعات، مهارتها و نگرشهايی است که به دانشجو کمک میکند حداکثر عملکرد خود را در آزمون نشان دهد. دانشجويان بايد مطلع باشند که چه محتوايی آزمون میشود و هر عنوان چه تعداد سؤال دارد و چه سطح شناختی را پوشش میدهد. عدم ارائهی اطلاعات به دانشجويان در مورد محتوای آزمون میتواند از جانب دانشجو به معنای تهديد يا تنبيه بهدليل عدم توجه در کلاس، اشکال در تکاليف درسی و عدم دستيابی به انتظارات معلم باشد که در اين صورت غير اخلاقی است. در نهايت، اساتيد بايد دانشجويان را آماده کنند تا نسبت به آزمون نگرش مثبت داشته باشند. احساسات و افکار منفی موجب میشوند دانشجويان از انجام فعاليتهای آماده سازی آزمون پرهيز کنند. يکی ديگر از مسؤوليتهای اخلاقی اساتيد فراهم آوردن شرايط مساوی و عادلانه در اجرای آزمون است؛ بهگونهای که تمامی دانشجويان حداکثر ميزان و شانس مساوی در ارائهی توانمندیهای خود داشته باشند. همچنين، طول آزمون بايد بهصورتی باشد که تمامی دانشجويان امکان پاسخگويی داشته باشند. دانشجويان بايد در مورد شرايط آزمون آگاهی کافی داشته باشند. مثلاً مدت زمان آزمون چقدر است، از چه منابعی لازم است استفاده کنند و چه وسيلهی خاصی بايد همراه داشته باشند. گرفتن آزمون بدون برنامه و اطلاع قبلی از دانشجويان، میتواند حالت تنبيهی يا تهديدکننده داشته باشد و غيراخلاقی محسوب میشود. از ديگر ملاحظات اخلاقی آزمون توجه به اثرات منفی نتايج آزمون در دانشجو است. لازم است استاد پس از آزمون بازخورد سريع و دقيق به دانشجو ارائه دهد و اثرات نتايج را در دانشجو بررسی کند. در مواردی که نتايج رضايتبخش نيست استاد و دانشجو با مشارکت يکديگر فرايند يادگيری را مرور کرده و به برطرف کردن نقاط ضعف میپردازند. در دهههای اخير رويکرد ويژهای به ملاحظات اخلاقی در ارزشيابی شده است و کدهای آزمون سازی و ارزشيابی عادلانه يکی از اسنادی است که به مفهوم عدالت در ارزشيابی میپردازد. توجه به اين ملاحظات موجب ارتقاء کيفيت ارزشيابی، ترغيب دانشجويان و بهبود فرايند آموزش خواهد شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
طراحي آزمون ، ملاحظات اخلاقي ، گروه پزشكي ، ارزشيابي- آزمون كلاسي |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
29595---29596---29597--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-353&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
review |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|