1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۷۸-۰

عنوان فارسی نسبت دو سويه‌ی اخلاق و آموزش در پزشکی
چکیده فارسی مقاله اخلاق ارتباط دو سويه با آموزش دارد. اولاً آموزش نيازمند اخلاق است و يکی از رسالت‌‌های آن ترويج اخلاق است. اخلاقِ آموزش برحسب تصوری که از آموزش داريم تعريف می‌شود: اخلاق تدريس که آموزش را در ياددهی منحصر می‌کند اما اخلاقِ آموزش آن را به منزله‌ی فرايند تعاملی ياددهی و يادگيری طرح می‌کند. اخلاق آموزش در اين تصور بر مسؤوليت‌‌های اخلاقی عناصر دارای نقش در فرايند ياددهی و يادگيری در محيط سيصد و شصت درجه‌ی آموزش اعم از مسؤوليت اخلاقی مؤسسه‌‌های آموزشی (مانند گروه، دانشکده و دانشگاه) و مسؤوليت‌‌های اخلاقی اشخاص حقيقی مانند استادان و دانشجويان، تأکيد می‌کند. رعايت اخلاق در آموزشِ حرفه‌ی پزشکی باعث افزايش اثربخشی و سهولت در فرايند ياددهی-يادگيری و نيز امنيت روانی در يادگيرندگان می‌شود. به‌دليل پژوهش‌محور بودن نظام‌‌های آموزشی اين مسؤوليت‌‌ها شامل روابط حرفه‌ای بين استاد راهنما، مشاور و دانشجو نيز می‌شود. مسؤوليت‌‌های اخلاقی در آموزش را می‌توان بر حسب رهيافت اخلاق حقوق‌محور براساس وظايف اخلاقی در قبال حقوق افراد تدوين کرد. پای‌بندی به اخلاق در امر مقدس آموزشِ حرفه‌ی پزشکی يک وظيفه‌ی اخلاقی است. ثانياً، اخلاق در ترويج و تحقق يافتن در محيط حرفه‌ای محتاج آموزش مؤثر و نظام‌مند است. امروزه، اخلاق آموزش در مفهوم تربيت منش اخلاقی در همه‌ی حرفه‌‌ها به‌ويژه حرفه‌ی پزشکی اهميت يافته است. ترويج و تحقق اخلاق در محيط عينی حرفه‌ی پزشکی، چه در رهيافت سازمانی مانند اخلاقِ بيمارستان و مراکز درمان و چه در رهيافت فردی در مناسبات گروه درمان و بيمار محتاج اصول، مبانی، فرايند‌ها و فنونی است که بايد با رهيافت علمی به‌دست آيند. توليد و توسعه‌ی مديريت و برنامه‌ريزی آموزش اخلاق پزشکی برای ترويج اخلاق در حرفه‌ی پزشکی ضروری است. در مديريت و برنامه‌ريزی آموزشی دو مسأله‌ی عمده وجود دارد: اثربخشی و کارايی. آموزش اخلاق در حرفه‌ی پزشکی شامل آموزش آشکار و رسمی برای دانشجويان پزشکی و آموزش‌‌های غيرمستقيم برای حرفه‌مند‌های پزشکی می‌شود. مهم‌ترين مسأله در آموزشِ اخلاق افزايش کارايی و اثربخشی آن در هر دو محيط يادشده است. اگر در آموزش اخلاق فرايندها، مبانی و فنون اثربخش و کارا باشد، بهره‌وری افزايش يافته و موجب توسعه و تعالی آموزش می‌شود، و اگر چنين نباشد، ممکن است ترويج بداخلاقی را درپی داشته باشد. در اين مقاله اصول افزايش اثربخشی و کارايی را به تفصيل می‌آوريم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ، اخلاق ، اثربخشي ، كارايي

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29600---29601---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-355&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات