1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۸۰-۰

عنوان فارسی تأثير آموزه ‌‌های الهی در اخلاق در آموزش
چکیده فارسی مقاله دانشمندان اسلامی در زمينه‌ی آداب تعليم و تربيت، کتب متعددی تأليف کرده‌اند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان آداب المتعلمين خواجه نصير الدين طوسی را نام برد. اين مقاله در صدد است با نگاهی دوباره به متون اصيل دين، آموزه‌هايی را که می‌تواند بر اخلاق در آموزش مؤثر باشد، استخراج و ارائه کند. در سخن پيشوايان دين، آموزشی که به هدايت بينجامد، عامل حيات و اگر موجب انحراف و ضلالت شود، اسباب ممات فرد و جامعه شمرده شده است. با اين نگاه، حيات فکری و معنوی جوامع به‌دست معلمان است و طبيعی است که اين امر مهم بدون شناخت، باور و عمل به اصول اخلاقی امکان‌پذير نيست. بر اساس آيات و روايات، دانشی ارزش آموختن دارد که مايه‏ی رشد انسان باشد؛ فروتنی آورد، نه آن‌که مايه‌ی عجب و غرور شود. در جهت خدمت به مردم باشد، نه ابزاری برای کسب ثروت و شهرت. معلم و متعلمش، دانش را برای دنيا نخواهند، گرچه به‌واسطه‌ی آن از دنيا بهره‌مند شوند. نان بخورند تا بتوانند تحقيق کنند، نه آن‌که تحقيق کنند تا نان بخورند. قرآن دانشمند دنياپرست را به سگ حريص تشبيه می‌کند که هميشه دهانش باز است و هرگز آرامش و سيری ندارد، و ماجرای بلعم باعورا را به‌عنوان نمونه معرفی می‌کند. بدانند کسی که برای فخرفروشی و مباهات به سراغ دانش برود تا در رقابت با دانشمندان مباهات کند يا در جدال با نابخردان پيروز شود، جايگاهش دوزخ است. سخن استوار گويد و از حدس و گمان بپرهيزد. از کتمان دانش دوری کند و آن‌چه را آموخته، بی‌هيچ منتی به فراگيران بياموزد. دانش، چراغ راه او باشد، نه حجاب ديده‌ی او. سخن مخالف را با حفظ امانت نقل کند و اگر توانست با استدلال و برهان نفی کند. گفتن «نمی‌دانم» را نشانه‌ی ضعف نداند، بلکه نشان شجاعت، سعه‌ی صدر و تواضع بداند و آن‌چه را نمی‌داند به کسی که می‌داند يا بهتر می‌داند ارجاع دهد که اين نشان بزرگ‌منشی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌اي ، آموزش آموزه‌‌هاي ديني ، آموزش اخلاق

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29603---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-357&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات