1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۸۲-۰

عنوان فارسی رهبری اخلاقی، رويکردی جديد در آموزش علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله افراد تيم مراقبت بهداشتی - درمانی در محيطی پويا در حال فعاليت هستند که لازمه‌ی آن برقراری ارتباطات با بيماران، دانشجويان و ساير اعضاء تيم بهداشتی درمانی است. آن‌ها به‌صورت مداوم در حال مناقشه با پيچيدگی‌های مشارکت در تيم­های چند­حرفه­ای و سازمان‌های درمانی هستند. درتمام اين روابط و فعاليت­ها درک از اخلاق و اصول اخلاقی اساسی است و به‌صورت بالقوه احتمال تضاد در ارزش‌های اخلاقی وجود خواهد داشت. بيماران، دانشجويان و افراد تيم ارائه‌ی مراقبت ممکن است ديدگاه کاملاً متفاوتی در مورد آنچه بهترين منافع برای بيمار قلمداد مي­شود داشته باشند. هم‌چنين، ارزش­های حرفه­ای و اخلاقی ممکن است با ارزش­های مديريتی و سازمانی در مؤسساتی مانند دانشگاه­ها و بيمارستان‌ها در تضاد باشند. لذا امروزه، به منظور حصول اطمينان از اين‌که ارزش­های افراد، تيم­ها و سازمان­های آموزشی و درمانی به‌درستی درک، بررسی و در نظر گرفته شده است و مطابق با ارزش­های حرفه­ای، حرفه­اي­گری و هم راستا با حمايت از کرامت و عزت و شکوفايی افراد است، به مقوله­ای تحت عنوان رهبری اخلاقی توجه ويژه­ای می‌شود. استراتژي­هايی در خصوص آموزش رهبری اخلاقی در ادبيات و متون ارائه شده است که به دانش، نگرش و مهارت­های لازم در زمينه‌ی اين مقوله‌ی دارای اهميت اشاره دارند. هم‌چنين، به اهميت آموزش مديران و رهبران آموزشی در زمينه‌ی مهارت­های رهبری اخلاقی توجه ويژه­ای شده است. در اين گفتار ضمن تبيين جايگاه رهبری اخلاقی در مؤسسات آموزشی و تمايز رهبری اخلاقی و غير اخلاقی به استراتژی‌های آموزشی و عملياتی در زمينه‌ی ارتقاء رهبری اخلاقی خواهيم پرداخت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبري اخلاقي ، آموزش علوم پزشكي ، اخلاق حرفه‌اي

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29608---29609---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-359&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات