|
1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۸۲-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رهبری اخلاقی، رويکردی جديد در آموزش علوم پزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
افراد تيم مراقبت بهداشتی - درمانی در محيطی پويا در حال فعاليت هستند که لازمهی آن برقراری ارتباطات با بيماران، دانشجويان و ساير اعضاء تيم بهداشتی درمانی است. آنها بهصورت مداوم در حال مناقشه با پيچيدگیهای مشارکت در تيمهای چندحرفهای و سازمانهای درمانی هستند. درتمام اين روابط و فعاليتها درک از اخلاق و اصول اخلاقی اساسی است و بهصورت بالقوه احتمال تضاد در ارزشهای اخلاقی وجود خواهد داشت. بيماران، دانشجويان و افراد تيم ارائهی مراقبت ممکن است ديدگاه کاملاً متفاوتی در مورد آنچه بهترين منافع برای بيمار قلمداد ميشود داشته باشند. همچنين، ارزشهای حرفهای و اخلاقی ممکن است با ارزشهای مديريتی و سازمانی در مؤسساتی مانند دانشگاهها و بيمارستانها در تضاد باشند. لذا امروزه، به منظور حصول اطمينان از اينکه ارزشهای افراد، تيمها و سازمانهای آموزشی و درمانی بهدرستی درک، بررسی و در نظر گرفته شده است و مطابق با ارزشهای حرفهای، حرفهايگری و هم راستا با حمايت از کرامت و عزت و شکوفايی افراد است، به مقولهای تحت عنوان رهبری اخلاقی توجه ويژهای میشود. استراتژيهايی در خصوص آموزش رهبری اخلاقی در ادبيات و متون ارائه شده است که به دانش، نگرش و مهارتهای لازم در زمينهی اين مقولهی دارای اهميت اشاره دارند. همچنين، به اهميت آموزش مديران و رهبران آموزشی در زمينهی مهارتهای رهبری اخلاقی توجه ويژهای شده است. در اين گفتار ضمن تبيين جايگاه رهبری اخلاقی در مؤسسات آموزشی و تمايز رهبری اخلاقی و غير اخلاقی به استراتژیهای آموزشی و عملياتی در زمينهی ارتقاء رهبری اخلاقی خواهيم پرداخت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رهبري اخلاقي ، آموزش علوم پزشكي ، اخلاق حرفهاي |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
29608---29609--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-359&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
review |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|