1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۸۳-۰

عنوان فارسی نقش اخلاق در قانون‌مندی و کيفيت آموزشی دانشگاه‌ها
چکیده فارسی مقاله دانشگاه‌ها در تربيت نيروی انسانی متخصص، کارآمد و متعهد نقش اساسی دارند. گرچه ديگر سازمان‌ها در انجام اين مسؤوليت مشارکت دارند، اما دانشگاه‌ها در طی دوره‌‌های آموزشی دانشجويان در مقاطع مختلف مسؤوليت ويژ‌ه‌ای دارند. اين مسؤوليت شامل فراهم کردن محيطی مناسب برای پويايی و شکوفايی استعداد‌‌های دانشجويان به تخصص و مهارت‌های حرفه‌ای لازم و آميخته به اخلاق دينی، انسانی، اجتماعی و وظيفه‌مداری حرفه‌ای است. مقررات آموزشی به‌عنوان مقررات سازمانی محيط آموزشی می‌تواند تضمين‌کننده‌ی برقراری نظم و انظباط باشد. عدم رعايت قوانين يا قانون‌گريزی در جهت منافع شخصی نشان‌دهنده‌ی عدم تعهد به محيط آموزشی و عدم رعايت اصول اخلاق سازمانی است. از مقررات مشهود و لازم در ايفای نقش حرفه‌ای اساتيد می‌توان مطالعه‌ی قبل از ورود به کلاس، به‌روز بودن، داشتن طرح درس قابل اجرا، رعايت زمان در ارائه‌ی مطالب، برقراری ارتباط تعاملی با فراگيران، به‌کارگيری روش‌‌های تدريس مؤثر، ارزشيايی اوليه- تکوينی- پايانی، و به‌عبارت ديگر، آمادگی و داشتن قابليت در انجام هفت مسؤوليت تعيين شده است. در افزايش مهارت‌‌های اساتيد و آشنايی آن‌ها به اين وظايف و مسؤوليت کارگاه‌‌های متعددی از جمله کارگا‌های دانش‌افزايی توسط مراکز مطالعات آموزش پزشکی دانشگاه‌‌ها تدوين و ارائه می‌شود که در ارتقاء نيز دارای امتياز است. آن‌چه مهم است، تعهد به همه‌ی اين مسؤوليت‌‌هاست که در قالب رفتار از ما اساتيد به نمايش در می‌آيد. اين رفتار‌‌ها که بدون فشار‌‌های مخدوش‌کننده به‌طور عام از ما سر می‌زند اخلاق واقعی ما را تشکيل می‌دهد. در بروز اين خصوصيات اخلاقی علاوه بر تعهد فردی، اجتماعی، دينی، تقويت‌کننده‌ها و کنترل‌کننده‌‌های محيطی تأثير‌گذار است. ضمن اين‌که مقررات و ضوابط در جهت‌دهی آن‌ها نيز لازم و ضرروری است. يکی از اثرگذارترين اقدامات در رعايت مقررات آموزشی، درک دلايل در کيفيت آموزشی برای رسيدن به حد لازم و کافی حرفه‌ای شدن است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق ، مقررات آموزشي ، قانون‌مندي ، دانشگاه ، اساتيد

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29610---29611---29612---29613---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-360&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات