1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۸۹-۰

عنوان فارسی اخلاقيات در آموزش و يادگيری الکترونيکی
چکیده فارسی مقاله آموزش الکترونيکی و آموزش مجازی يکی از بخش‌‌های آموزشی است که امروزه بيش‌ترين رشد را در صنعت آموزش به خود اختصاص داده است. اين در حالی است که با استفاده‌ی روزافزون از تکنولوژی‌‌های ارتباطی جديد، اهميت توجه و بحث در رابطه با مسائل اخلاقی نيز افزايش می‌يابد. اگر چه که يادگيری الکترونيکی منجر به راحتی و آزادی فراگيران در دسترسی و مديريت اطلاعات می‌شود، اين امر منجر به مسائل اخلاقی جديدی در رابطه با اقدامات يادگيری اخلاقی، تماميت فردی و مسؤوليت و جوابگويی می‌شود. امروزه بيش از 200 نوع محصول يادگيری الکترونيکی در سراسر دنيا موجود است که برخی از طريق پرداخت هزينه و برخی به‌صورت رايگان در دسترس کاربران هستند. وجه شباهت اين محصولات در اين است که تمامی اين محصولات شامل 3 جزء اصلی هستند که عبارتند از تکنولوژی، فرايند‌ها و افراد (آموزش‌دهنده و آموزش‌گيرنده). هر يک از اين اجزاء می‌توانند مسائل اخلاقی خاص خود را ايجاد کنند که در اين ميان مهم‌ترين مسائل اخلاقی مربوط به دو جزء افراد و فرايند‌هاست. از جمله مسائل اخلاقی مربوط به تکنولوژی می‌توان به انواع سيستم‌‌های مديريت يادگيری و داده (LMS, CMS)، فناوری رمزگزاری و تصديق داده‌ها، نظارت از راه دور و امنيت شبکه اشاره کرد. با اين وجود، تکنولوژی به تنهايی نمی‌تواند در ايجاد جو اخلاقی يادگيری کمک‌کننده باشد. ازجمله مهم‌ترين مسائل اخلاقی مربوط به فرايند‌ها و آموزش‌دهندگان يادگيری الکترونيکی می‌توان به طراحی نامناسب آرايش دوره و دروس، مديريت نامناسب منابع، عدم توجه و ارتباط مناسب با فراگيران و در کل کيفيت نامناسب آموزش اشاره کرد. در متون مختلف به مسائل اخلاقی زيادی در رابطه با فراگيران يادگيری الکترونيکی اشاره شده که برخی از آن‌ها عبارتند از: تقلب، سرقت ادبی، تعدی به حقوق ديگران و جاسوسی در فضای مجازی. در روش آموزش اينترنتی تقلب بسيار راحت‌تر از آموزش چهره به چهره است. در اين روش فراگيران می‌توانند مجموعه‌ای از اطلاعات را از طريق تقلب جمع‌آوری کنند و در تکاليف، پروژه‌‌ها و مقالات خود به‌کار برند. برخی از انگيزه‌‌های مربوط به تقلب و عدم رعايت مسائل اخلاقی در يادگيری الکترونيک شبيه آموزش چهره به چهره است که شامل: فشار برای کسب نمره، اضطراب محيط امتحان، کمبود دانش، خصوصيات فردی و شخصيتی و اختلال رشد استدلال اخلاقی است. با وجود مطرح شدن مسائل اخلاقی مختلف در روش‌های يادگيری و آموزش الکترونيکی، راهکار‌های مؤثر و کمک‌کنند‌ه‌ای نيز در اين زمينه وجود دارند که در هر يک از ابعاد ذکر شده می‌توان از آن‌ها کمک گرفت. اگرچه آموزش و يادگيری الکترونيکی تحولات شگرفی را در زمينه‌ی آموزش ايجاد کرده است، منجر به ايجاد مسائل جديدی در حيطه‌ی اخلاق و مسؤوليت‌پذيری نيز شده است. بنابراين، برای مدنظر قرار دادن و حل اين مشکلات بايد به کليه‌ی ابعاد يادگيری الکترونيکی از جمله سيستم‌‌های مديريت يادگيری، کيفيت محتوا و روش‌‌های اجرا و مديريت آموزش توجه ويژ‌ه‌ای مبذول داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق ، يادگيري الكترونيكي ، آموزش الكترونيكي ، آموزش مجازي

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29619---29620---29621---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-365&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات