1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۹۰-۰

عنوان فارسی مقايسه‌ی خصوصيات يک مدرس خوب از ديدگاه دانشجويان دانشگاه کردستان و علوم پزشکی کردستان
چکیده فارسی مقاله آموزش فرايند پيچيد‌ه‌ای است که تحت تأثير عوامل و متغير‌های متعددی قرار دارد و از عمده‌ترين وظايف استاد محسوب می‌شود. اگرچه شرايط و امکانات آموزشی يکی از عوامل مؤثر بر جريان يادگيری است، ولی بدون شک نيروی انسانی و به‌خصوص مدرس، به‌عنوان يک عنصر بنيادين و اساسی در اين فرايند، يکی از مهم‌ترين عوامل تشکيل‌دهنده‌ی محيط‌‌های آموزشی است که در تحقق اهداف آموزشی نقشی مؤثر دارد. در فرايند تدريس تنها علم و مهارت معلم نيست که مؤثر واقع می‌شود، بلکه کل شخصيت اوست که در ايجاد شرايط يادگيری و تغيير فراگيران تأثير می‌گذارد. هدف از اين مطالعه مقايسه‌ی خصوصيات يک مدرس خوب از ديدگاه دو گروه از دانشجويان مشغول به تحصيل در دانشگاه کردستان وعلوم پزشکی کردستان است. اين پژوهش يک مطالعه‌ی توصيفی است که بر روی 136 نفر از دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی کردستان (پرستاری، مامايی، اتاق عمل و علوم آزمايشگاهی) و 100 نفر دانشجويان دانشگاه کردستان (علوم تربيتی، مديريت بازرگانی، تربيت بدنی و کشاورزی) در سال 1391 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌‌ها پرسشنامه بود که که شامل مشخصات دموگرافيک و پرسشنامه‌ی سنجش ديدگاه دانشجويان بود. در اين مطالعه ديدگاه دانشجويان نسبت به‌خصوصيات يک مدرس خوب، در 4 حيطه‌ی مختلف بررسی شد که در آن حيطه مقررات آموزشی با 6 سؤال، حيطه‌ی علمی آموزشی با 14 سؤال، حيطه‌ی نظارت و ارزيابی با 4 سؤال و حيطه‌ی اخلاقی و رفتاری با 15 سؤال ارزيابی شد. پاسخ‌ها براساس معيار 4 حالته ليکرت سنجيده شد و برای هر سؤال، شرکت‌کنندگان يکی از گزينه‌‌های پاسخ ( کم/ متوسط/ زياد/ بسيار زياد) را انتخاب کردند. نمونه‌گيری به روش تصادفی انجام شد و دانشجويان در صورت تمايل به همکاری انتخاب شدند. يافته‌‌ها با استفاده از نسخه‌ی 17SPSS مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت و از جداول فراوانی، ميانگين و انحراف معياراستفاده شد. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد که ميانگين سن شرکت‌کنندگان 35/2± 6/22 سال (38-18 سال) بود. 80 درصد شرکت‌کنندگان دانشجويان دختر و بقيه پسر بودند. دانشجويان رشته‌‌های علوم تربيتی (1/25 درصد) و مامايی (9/20 درصد) بيش‌ترين تعداد پاسخ دهندگان را تشکيل می دادند. اکثر دانشجويان شرکت‌کننده در مقطع کارشناسی (4/83 درصد) و بقيه کارشناسی ارشد بودند. هم‌چنين، اکثر آنان در سال دوم (6/39 درصد) مشغول به تحصيل بودند. بيش‌تر شرکت‌کنندگان مجرد (1/94 درصد) و ساکن خوابگاه (4/82 درصد) بودند. در مقايسه، ديدگاه هر دو گروه مورد مطالعه (دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه کردستان) ميانگين امتيازات به‌دست آمده نشان داد که در حيطه‌ی مقررات آموزشی، از نظر دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی در دسترس بودن استاد (88/0±33/3) و برعکس از ديدگاه دانشجويان دانشگاه کردستان حضور استاد در جلسه امتحانی (8/0±3) مهم‌ترين ويژگی بود اما حضور و غياب کلاسی از نظر هر دو گروه کم اهميت‌ترين (6/0±45/2) خصوصيت گزارش شده بود. در حيطه‌ی علمی آموزشی نظرات هر دو گروه مشابه بود به اين صورت که تسلط علمی استاد بيش‌ترين ميانگين (7/0±32/3) و معرفی منابع لاتين کم‌ترين ميانگين (96/0±42/2) را داشت. در حيطه‌ی نظارت و ارزيابی نيز نظرات مشابهی گزارش شده بود و طرح سؤال امتحانی متناسب با کيفيت کلاس و طرح سؤال در هر جلسه به ترتيب بيش‌ترين و کم‌ترين ميانگين را در هر دو گروه به خود اختصاص داده بودند (87/0±04/3 و 94/0±38/2 به ترتيب). در حيطه‌ی اخلاقی رفتاری نظرات دو گروه متفاوت بود. به اين صورت که احترام گذاشتن به دانشجو (69/0±58/3) مهم‌ترين ويژگی و شوخ‌طبعی استاد (87/0±15/3) کم اهميت‌ترين ويژگی يک مدرس خوب از ديدگاه دانشجويان علوم پزشکی بود، در حالی‌که در همين حيطه دانشجويان دانشگاه کردستان مودب بودن استاد (7/0±27/3) و اعتقادات مذهبی استاد (9/0±28/2) را به ترتيب به‌عنوان مهم‌ترين و کم اهميت‌ترين ويژگی استاد خوب گزارش کردند. بر اساس يافته‌‌های پژوهش می‌توان به اين نتيجه رسيد که علاوه بر توانايی علمی و تخصصی، تمامی ابعاد تدريس از جمله در دسترس بودن، حضور استاد در جلسه‌ی امتحانی، توجه به کيفيت سؤال امتحانی متناسب با مطالب درسی ارائه شده و رعايت ادب و احترام در نظر فراگيران از اهميت ويژ‌ه‌ای برخوردار است و يک مدرس خوب فردی است که در ساير حيطه‌‌ها و ابعاد هم از دانش و مهارت کافی برخوردار باشد. به‌طوری که دانشجويان دانشگاه‌های مختلف، ديدگاه‌های مشترکی در اين زمينه دارند. با اين اميد که نتايج تحقيق بتواند در رسيدن به هدف‌‌های آموزشی مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نگرش ، خصوصيات ، استاد ، دانشجو

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29622---29623---29624---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-366&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات