|
1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۹۳-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
پژوهشی به شيوهی مهندسی معکوس در باب اخلاق در آموزش |
|
چکیده فارسی مقاله |
استفاده از شيوههايی چون روش بهکار رفته در قضيهی عکس فيثاغورث به منظور اثبات فرضيهی هندسی يا مهندسی معکوس در حوزهی مسائل فنی جهت دستيابی به فنون پيشرفته و کشف فناوریهای نو نمونههايی هستند که در آنها متخصصان سعی میکنند با طی کردن مسيری بر خلاف مسير اصلی اثبات فرضيات يا دست يافتن به دانش فنی، به اطلاعات مورد نظر و هدف نهايی خود دست يابند. يکی از شيوههای رديابی منابع مورد استفاده و ارزشيابی وضعيت بهرهبرداری از آنها، تحليل استنادی است. اين شيوه که در حقيقت شاخهای از علم اطلاعرسانی بهشمار میآيد، حوزهای است که استنادهای علمی انجام شده به يک يا چند اثر را مورد مطالعه قرار داده و صرفنظر از فوايد مختلف مانند تسهيل در امر تحقيق يا توصيف رابطهی فکری و علمی در ميان تحقيقات قبلی، قادر به ارزيابی متون مورد استفاده از جنبههای مختلف است. در اين مقاله ضمن ارائهی دستاوردهای پژوهشی به شيوهی تحليل استنادی در 511 پاياننامهی دانشجويان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل (356 پاياننامه رشتهی پزشکی و 155 پاياننامهی رشتهی دندانپزشکی) طی يک دورهی پنجساله (از آغاز سال 1385 تا پايان نيمسال اول 1390) از حيث نوع، تعداد، سن و وضعيت توزيع منابع مورد استفاده به تفکيک رشتههای تحصيلی، قصد بر آن است تا از اين رهگذر به بررسی وضعيت استفاده از قرآن يا ديگر منابع فقهی بهعنوان اصلیترين منابع اقتباس اصول اخلاقی در اسلام پرداخته و بهعبارتی ديگر تصميم بر آن است که با شيوهی معکوس، به بررسی موضوع اخلاق در آموزش و وضعيت استفاده از آموزههای الهی در آموزش پزشکی پرداخته شود. نتايج حاصل از مطالعه گويای آن بوده است که از ميان بيش از بيستهزار و هفتصد استناد بهعمل آمده در 507 پاياننامه، دانشجويان پزشکی و دندانپزشکی، تعداد استنادها به قرآن يا منابع فقهی کمتر از يکدرصد و نوع منابع مورد استناد عمدتاً کتاب بوده است. علیرغم اذعان بهاحتمال خطا در تعيين دقيق استنادها، وضعيت موجود میتواند بهطور غير مستقيم گويای نوعی کاستی در بهرهگيری از آموزههای الهی در آموزش پزشکی و از جمله تدوين پاياننامهها باشد. ضمناً با توجه به تجربيات موجود، نقص در دسترسی گسترده و آسان به منابع مرتبط را میتوان يکی از دلايل مهم چنين وضعيتی بر شمرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق در آموزش ، تحليل استنادي ، پاياننامه ، دانشجويان پزشكي ، دانشجويان دندانپزشكي |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
29628---29629---29630---29631--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-368&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
review |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|