1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۹۴-۰

عنوان فارسی آموزش اخلاق به دانشجويان پرستاری، تداوم يک مطالعه‌ی اقدام‌پژوهی سودابه جولايی ، افسانه صدوقی، شهرزاد غياثونديان
چکیده فارسی مقاله پرستاران به‌دليل حضور در خط مقدم ارائه‌ی خدمات سلامت و تماس طولانی و مداوم با بيماران و خانواده‌ی آن‌ها در طی فعاليت‌‌های روزانه خود در معرض مواجهه با مسائل اخلاقی متعددی قرار دارند. توانايی پرستاران برای تصميم‌گيری و عملکرد اخلاقی مستلزم وجود برنامه‌‌های منسجم آموزش اخلاق حرفه‌ای در طی دوره‌ی تحصيل آنان است. با توجه به اين‌که سال‌هاست که واحد اخلاق پرستاری از برنامه‌ی کارشناسی پرستاری حذف شده است، مطالعه‌ی حاضر به‌دنبال مطالعه‌ی قبلی که در سال 84 در دانشکده‌ی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته بود با هدف آموزش اخلاق پرستاری به شيوه‌ای نوين از سال 90 در همين دانشکده آغاز شده است. روش انجام مطالعه اقدام‌پژوهی است که بر اساس ارزشيابی و تحليل يافته‌‌های مطالعه‌ی ‌قبلی و با مشارکت مسؤولان دانشکده هم‌چنان تداوم دارد. يافته‌‌ها حاکی از رضايت دانشجويان از شيوه‌ی تدريس مشارکتی در يک جو دموکراتيک و دوستانه است که در آن امکان تعامل در خصوص موضوعات اخلاقی مراقبت از بيماران فراهم شده است. با توجه به اين‌که آموزش اخلاق با رويکرد‌های سنتی و مبتنی بر روش‌‌های متداول از کارايی زيادی برخوردار نيست، يافته‌‌های مطالعه‌ی حاضر می‌تواند مستنداتی را برای وارد کردن مجدد اين واحد درسی در برنامه‌‌های سطوح مختلف پرستاری و ارائه‌ی آن به شيوه‌‌های نوين فراهم آورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش اخلاق، پرستاري، اقدام پژوهي، رويكرد‌هاي تدريس، اخلاق پرستاري

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29632---29633---29634---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-371&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات