1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۹۵-۰

عنوان فارسی بايسته‌‌های اخلاقی استاد نمونه از منظر دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله دانشگاه‌ها نقش مهمی در تعليم و تربيت متناسب با انتظارات ذی نفعان و جامعه بايد داشته باشند. تعليم و تربيت فرايندی پوياست که نقش مهمی در تربيت افراد برای پذيرش مسؤوليت در آينده و زير بنايی برای تأمين سبک زندگی سالم در ابعاد زيستی، روانی، اجتماعی و معنوی در جامعه انسانی فراهم می‌کند. در اين ميان، اساتيد دانشگاه از جايگاه خطير و ويژه‌ای در تعليم و تربيت مبتنی بر بايسته‌‌های اخلاقی برای دانشجويان برخوردارند. اين مطالعه با هدف تبيين نقطه نظرات دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد بايسته‌‌های اخلاقی يک استاد نمونه انجام شده است. مطالعه‌ای کيفی با رويکرد آناليز محتوی از نوع استقرايی-قراردادی به‌کار گرفته شد که به کنکاش در خصوص نقطه‌نظرات دانشجويان مبتنی بر فلسفه طبيعت‌گرايانه می‌پردازد. شرکت‌کنندگان در اين مطالعه، 19 نفر دانشجوی مشغول به تحصيل در رشته‌‌های مختلف دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده‌اند. جهت جمع‌آوری داده‌‌ها از روش مصاحبه‌‌های فردی عميق نيمه‌ساختارمند استفاده شده است. يافته‌‌ها با استفاده از رويکرد آناليز محتوای قراردادی تحليل شده‌اند. نتايج حاصل از مطالعه منجر به شناسايی سه تم اصلی شامل ادراک جوهره‌‌های اخلاقی در سکنات استاد، ويژگی‌‌های عينی اخلاقی استاد به‌عنوان يک الگو و آموزش اخلاق حرفه‌ای در حين تعليم و تربيت شد. تم اول شامل دو زير تم طهارت در قضاوت و لطافت در گفتار بود. تم دوم نيز دارای سه زير تم با عنوان احترام به زمان دانشجو، احترام به شخصيت دانشجو و تواضع و فروتنی بود. بر اساس يافته‌‌های حاصل از مطالعه می‌توان دريافت که تمامی سکنات اساتيد مورد رصد مرتب دانشجويان است. از اين رو، اساتيد نه تنها وظيفه‌ی آموزش دانشجويان از طريق مهارت‌‌های تدريس را بر عهده دارند، بلکه ويژگی‌‌های اخلاقی و شخصيتی اساتيد، به‌عنوان الگو‌های مؤثر بر سبک زندگی و تفکر دانشجويان مؤثر بوده و نقش مهمی را در تربيت نسل کاری آينده ايفا می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعليم و تربيت ، بايسته‌‌هاي اخلاقي ، دانشجو ، تحليل محتوي

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29635---29636---29637---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-369&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات