|
1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۰۲-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اصول اخلاقی مربوط به فراگيران در حيطهی آموزش پزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
اخلاق پزشکی يکی از با سابقهترين شاخههای اخلاق کاربردی است که حيطههای اصلی آن عبارت است از: 1- فراگيران آموزش پزشکی 2- پژوهشهای پزشکی 3- درمان و ارائهی خدمات پزشکی. بر اساس ادبيات تخصصی موضوع، آموزش مسائل پزشکی در حد نياز جامعه، واجب کفايی است. دانشجويی که در اين مسير گام مینهد برای انجام يک تکليف شرعی و آماده شدن برای خدمت در حرفهای که در ارتباط تنگاتنگ با حفظ جان، مال، اسرار و آبروی مردم قرار دارد، تلاش میکند. از اين رو، لازم است اصول اخلاقی ويژهای را فرا گيرد. مسألهی اصلی در اين پژوهش آن است که چه آموزشهايی برای دانشجويان پزشکی بايد در نظر گرفته شود؟ و اصول اخلاقی مورد نياز برای آموزش پزشکی چيست؟ روش تحقيق توصيفی – تحليلی همراه با استفاده از تکنيکهای اقناعی برای پژوهش انتخاب شده است. مقاله با مراجعه به متون دينی و الهام از آيات و کلمات معصومين (ع) به پرسشهای پژوهش پاسخ داده است. دستاوردهای پژوهش مبين آن است که اصول اخلاقی مربوط به فراگيران در حيطهی آموزش پزشکی عبارت است از: علاقه به حرفهی پزشکی، عشق به خدمت، آمادگی برای خودسازی، احساس تکليف، وظيفهشناسی، مراعات مسائل شرعی، رابطهی صحيح با استاد و همکاران آينده، رابطهی صحيح با بيماران و همراهان، تلاش برای فراگيری و تعمق در آن، مراعات حقوق بيماران، سعی در ايجاد اعتماد به جامعهی پزشکی و عبرتآموزی. دانشجويی که خود را برای کار مهم و خطير پزشکی آماده میکند، با مراعات اصول فوق توان کافی يافته، و در مراحل کار سست نمیشود و میتواند اصول اخلاقی لازم را رعايت کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
29647---29648---29649--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-248&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
review |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|