|
1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۰۴-۱۰۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نقش و جايگاه معلم بهعنوان برجستهترين الگوی اخلاقی در آموزش از منظر اسلام |
|
چکیده فارسی مقاله |
در دين مبين اسلام تربيت بر تعليم ارجحيت دارد و بنابراين، مبحث اخلاق در آموزش بسيار حائز اهميت است. و از طرفی ديگر از اين منظر وجود اسوه و الگو در تمامی حوزههای زندگی انسان نقش محوری را ايفا میکند، بالاخص درحوزهی اخلاق و آموزش که از ارکان اصلی در جهت دهی صحيح تربيتی محسوب میشود و نياز به الگوهای عملی دراين زمينه غير قابل انکار است. در تربيت اسلامی نقش و رسالت معلم منحصر به فرد است و سفارشات اکيدی در خصوص ويژگیهای اخلاقی، اهميت جايگاه و نقش و خطير بودن وظيفهای که بر عهده دارد شده است و احاديث و روايات و نظريات فراوانی در اين باب وجود دارد. از همين رو، در آيات و روايات و همچنين در ديدگاه انديشمندان اسلامی نقش معلم بهعنوان الگوی اخلاق در امر آموزش مطرح شده و جايگاه ويژهای دارد. در نهادهای آموزشی نقشهای فراوانی وجود دارد و افراد زيادی دستاندرکار در تعليم و تربيت هستند اما در اين ميان نقش معلم جلوهای خاص دارد و اين بهدليل ارتباط نزديک و رودررويی است که معلم در جريان آموزش با شاگردان برقرار میسازد. معلم تنها يک آموزگار برای انتقال معلومات علمی و دانش نيست بلکه الگويی بانفوذ است که نمیتواند نسبت به اصول اخلاقی خويش بیتفاوت باشد، چون محدودهی اخلاقياتش فراتر از خود اوست و در واقع اخلاق و عمل معلم در جريان آموزش به مراتب بيشتر از سخن و کلامش بر شاگردان اثر خواهد داشت. از همين رو، در بسياری از موارد شاگردان در شخصيتپذيری خود نقش معلم را بسيار مؤثر میدانند. اينجاست که الگوسازی از معلم در درون شاگرد اتفاق میافتد و شاگرد او را سرلوحهی خويش قرار داده و از او سرمشق میگيرد. با توجه به اين مطالب میتوان گفت که از ديدگاه اسلام رابطهی معلم با شاگرد يک رابطهی معنوی است، چون معلم با روح و جان کودک در ارتباط است يک معلم با پايبند بودن به اصول و ضوابط اخلاق در جريان و روند آموزشی که بر عهدهی اوست میتواند بزرگترين خدمت را به جامعهی خويش عرضه کند. در اين مقاله ما سه هدف را مد نظر قراردادهايم: الف) وجود الگوی اخلاقی در آموزش از ديدگاه اسلام جه لزوم و اهميتی دارد؟ ب) چرا در اسلام معلم يک الگوی اخلاقی محسوب میشود و ويژگیهای اخلاقی يک معلم بهعنوان يک الگوی اخلاق در امر آموزش چيست؟ ج) از منظر اسلام چگونه معلم با دارا بودن اين ويژگیهای اخلاقی در آموزش میتواند بر روند آموزش تأثيرگذار باشد؟ در اين مقاله با بهکارگيری روش کتابخانهای و مراجعه به آيات و روايات و تفحص در ديدگاه انديشمندان و متفکران اسلامی و بر پايهی روش تحقيق تحليلی استنتاجی برای نيل به اهداف سه گانه مذکور خواهيم کوشيد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق، آموزش، معلم، الگو، اسلام |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
29654---29655--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-250&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
review |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|