|
1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۰۸-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
جايگاه اخلاق در محتوای تدريس |
|
چکیده فارسی مقاله |
محتوای تدريس آن چيزی است که فقط مدرس و دانشجو شاهد حقيقی آن هستند و در محضر عظيم خداوند قادر و متعال به بحث پيرامون سرفصلهای مصوب پرداخته خواهد شد. در بررسی مطالب تدريس شده در کلاسهای درس به لحاظ اينکه حضور يک مشاهدهگر ثالث میتواند عامل مداخله گر مخربی باشد معمولا منطقی جلوه نمیکند. بنابراين، موضوع رعايت اخلاق حرفهای در بعد پوشش تمامی سرفصلهای مصوب و مرتبط بودن تمامی مطالب مطرح شده در کلاسهای درس با اين سرفصلها در حيطهی آموزش پزشکی بسيارمهم بهنظر میرسد. به منظور بررسی اعتبار محتوايی، آزمونهای نيم سال دوم تحصيلی 90 – 89 در دانشکدهی پيراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان مورد بررسی قرار گرفت. از مجموع 104 آزمون برگزارشده، 51 آزمون دانشکده به فرمت MCQ بود. 10 درصد آزمونهای فرمت MCQ بهصورت کاملاً تصادفی (آزمونهای ساعت 10 روزهای شنبه و دوشنبه ايام امتحانات) انتخاب شد. هر مجموعه سؤال به همراه اهداف آموزشی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بهصورت کاملا محرمانه (و کد گذاری شده ) در اختيار اساتيد صاحبهنظر و متخصص در آن زمينه قرار داده شد و خواسته شد مشخص کنند که هر سؤال به کدام هدف مربوط میشود و کداميک از حيطههای شناختی و نگرشی و عملکردی را پوشش میدهند. از مجموع 50 سرفصل بررسی شده 36 درصد سرفصلها اصلا مورد توجه قرار نگرفته بود و هيج سؤالی را به خود اختصاص نداده بودند. ميانگين کل تطابق سؤالات با سرفصلها 5/68 درصد بود. کمترين تطابق 25 درصد و بيشترين 100 درصد بود. از نظر تحليل گران آزمون، سؤالات هدفهای دانش و فهم را در حيطهی شناختی بيشتر مورد بررسی قرار دادهاند و کمتر به حيطهی نگرشی و عملکردی پرداخته شده بود. محققان معتقدند همانطور که آزمون وسيله يا روش نظاممندی است برای اندازه گيری نمونهای از رفتار دانشجويان، میتواند به همان اندازهی ابزاری باشد برای ارزيابی مدرس. گاهی بعضی از ويژگیهای ظاهراً غيرقابل اندازهگيری را میتوان از طرق غيرمستقيم مورد سنجش قرار داد. اهتمام مدرس برای پوشش کليهی سرفصلهای مرتبط و مصوب و ارزيابی کليهی اين سرفصلها و اهداف در پايان ترم نکتهی اخلاقی و بسيار حائز اهميتی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق، محتواي تدريس، اهداف آموزشي |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
29661---29662--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-253&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
review |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|