|
1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۱۰-۱۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بهرهگيری از فطرت الهی دانشجويان در آموزش اخلاق |
|
چکیده فارسی مقاله |
ارتقای عملکرد اخلاقی از هدفهای اصلی برای فراگيران (يادگيرندهها) همهی علوم است چه پزشکی و چه ساير علوم، چه در سطح فردی چه جامعه، چه در سطح يک کلاس درس کوچک چه درسطح نوع بشر يعنی کلاس پيامبران و انسان. هدف اصلی اين ارتقای عملکرد دستيابی به اخلاق متعالی است که موجب سعادت بشر است. خداوند عليم و رحيم راه رسيدن به اين غايت (سعادت) را روی آوردن بهسوی دين حنيف (متعادل) میداند (سورهی روم آيهی 30). همچنين، اقامهی وجه برای دين را امری فطری و خلق شده با خلقت آدم بيان میفرمايد (دنبالهی همان آيه). تربيت براساس فطرت امری بسيار مهم و رويکردی مؤثر برای يادگيری است (شهيد مطهری). مجموعه تحقيقات و شفافسازی هر چه بيشتر پيرامون اين مباحث (بهرهگيری از مبانی فطری در آموزش) بهخصوص در علوم پزشکی میتواند موجب برداشتن گامهای بزرگ برای تعالی اخلاق در علوم پزشکی شود، موضوعی که اين روزها پرداختن به آن بسيار ضروریتر شده است. تحقيق حاضر گام کوچکی در اين زمينه است که هدف آن ارادهی بازتاب ذهنی دانشجويان پزشکی پيرامون بهرهگيری از آموزههای دينی در تقويت فرايند آموزش بهويژه در حوزهی اخلاق است.در طی دو جلسهی کلاس در کليات اخلاق در آموزش پزشکی که به روش يادگيری فعال و از طريق مطرح کردن سه سؤال برگزار شد، از دانشجويان خواسته شد که قبل از ارائهی محتوای درس با پاسخ کوتاه به اين سه سؤال، نظر خود را بنويسيد. سه سؤال عبارت بودند از: 1- باتوجه به آيهی 31 سورهی مائده که قتل يا احيای يک نفر را به منزلهی قتل يا احيای جميعی میداند، خواسته شد که اهميت و حساسيت علم پزشکی را بنويسند. 2 - باتوجه به امانت بودن سلامت فرد در دست پزشک و تيم او و اينکه شافی اصلی براساس متون دين خداوند است و با تجلی اين صفت در ظرف وجودی خود، ما میتوانيم دست شفای خداوند بشويم، از دانشجويان خواسته شد که ويژگیهای يادگيرندهی علوم پزشکی را در اين رابطه بيان کنند. 3- موضوع پاسخگويی به جامعه و شاخص اصلی آن که عدالت است (که در دين اسلام بسيار مورد تأکيد است) از آنها خواسته شد در اين رابطه، ويژگی تيم پزشکی پاسخگو را بنويسند. سپس نتايج استخراج و با ارجاع آن به کارشنان دينی و آموزش پزشکی تحليل شد.اکثر قريب به اتفاق دانشجويان در مورد سه سؤال فوق (بيش از 70 در صد) عبارات و اظهارنظرهايی را مطرح کردن که در حوزهی معارف دينی و اخلاق موضوعيت داشت. بهعبارت ديگر، قبل از شروع محتوای آموزشی کلاس پيشزمينههای ذهنی دانشجويان بيانگر دينمداری ذهن آنها بود. اين نعمت بزرگ فطری در دانشجويان مسؤوليت ما متوليان آموزش (اساتيد و مديران و ...) را بسيار سنگين میکند، بهويژه اينکه مدت نسبتاً طولانی از حساسترين مقطع سنی آنها در مدت يادگيری رسمیشان را شامل میشود. بهرهگيری از اين نعمت بزرگ الهی و فطری (دينمداری) از يکطرف و زمينههای روبه رشد مفاسد بهويژه اجتماعی از طرف ديگر و رشد تکنولوژی و هزينههای مرتبط با علوم سلامت از جهت ديگر، وسيع و مهمتر شدن حوزهی اخلاق در اين علوم را موجب شده است که برای تقويت بنيادهای اخلاقی در اين علوم، ضرورت تکيه کردن بر مبانی فطری و قوی الهی در فرايندهای آموزشی را میطلبد بهويژه اينکه اين نهادهای الهی در دانشجويان زنده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
29664--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-255&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
review |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|