1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۱۳-۰

عنوان فارسی رويکرد مبتنی بر تحليل رويداد برای موضوعات اخلاق در آموزش
چکیده فارسی مقاله موضوعات اخلاق در آموزش، امروزه، به‌طور محسوس در عرصه‌های آموزش نظری و عملی برای اساتيد مطرح است. اساتيد در زمينه‌ی نحوه‌ی تعامل صحيح با دانشجويان در هنگام بروز يک رويداد اخلاقی آموزش کافی نمی‌بينند و هر يک بنا بر تجربيات شخصی سعی در حل مشکل دارند. اين شيوه در بسياری از موارد موفقيت‌آميز نبوده و سبب بروز برخورد‌های لفظی و غير لفظی بين استاد و دانشجو می‌شود و گاه اثرات غير قابل جبرانی برای هر دو گروه به‌دنبال دارد. هدف اين مقاله ارائه‌ی تجربياتی است که طی چندين سال توسط مؤلفين آزموده شده است. اين رويکرد تحليلی مبتنی بر حل رويداد برای موضوعات اخلاق به‌صورت «رويداد‌محور» در آموزش است. در اين شيوه «موضوع اخلاقي» پيش‌آمده، پس از کسب اطلاعات مورد نياز توسط مدرس به‌صورت سيستماتيک از ديدگاه‌های مختلف اعتقادی، فرهنگی، کدهای اخلاق در آموزش و مقررات دانشگاهی به‌طور مستند تحليل می‌شود و در نهايت روش حل معضل اخلاقی متناسب با آن‌ها انتخاب می‌شود. يک کميته‌ی اخلاق در آموزش نيز بايد در دانشگاه موجود باشد که در صورت نياز به اساتيد در اين موارد کمک کند. برای کسب مهارت در اين شيوه، اساتيد به‌صورت کارگاهی آموزش می‌بينند تا برای نحوه‌ی تعامل با موضوعات اخلاقی آماده ‌شوند.اين شيوه می‌تواند در افزايش دانش، نگرش و مهارت اساتيد برای کلاس‌داری و تعامل مؤثر با داشجويان مفيد واقع شود. نتايج چند دوره برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی با موضوع اخلاق و آداب معلمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان از سال 1387 تا 1390 حاکی از تأکيد شرکت‌کنندگان از ضرورت برنامه (92-82 درصد) و موفقيت اجرای آموزش اين شيوه‌ی مهارتی (95-74 درصد) است. ارائه و توسعه‌ی اين رويکرد می‌تواند به ارتقاء مهارت اساتيد در تعامل صحيح با دانشجويان بينجامد و در نگاه بالاتر باعث بهبود سطح اخلاق در آموزش دانشگاهی شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، اخلاق در آموزش، اخلاق كاربردي، اخلاق معلمي، تحليل رويداد

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29666---29667---29668---29669---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-257&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات