1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۱۴-۱۱۵

عنوان فارسی ضرورت درونی‌سازی آموزه‌های اخلاقی در پزشکی
چکیده فارسی مقاله اگرچه هر جامعه‌ای هنجارها و ارزش‌های اخلاقی خاص خود را دارد، آموزش و انتقال اين ارزش‌ها و تلاش برای اخلاقی‌تر شدن رفتارهای آحاد مختلف جامعه يکی از دغدغه‌های مشترک در همه‌ی جوامع است. يکی از راهکارهايی که غالبا برای کنترل رفتارها چه در بعد فردی و چه در بعد حرفه‌ای و سازمانی به‌کار گرفته می‌شود، ابزار بيرونی قانون است. اين ابزار اگرچه قدرتمند است، علاوه بر اين‌که هزينه‌ی بالايی را می‌طلبد، از ورود به بسياری از حوزه‌های فردی و اجتماعی ناتوان است و نيز ماهيتاً قادر به کنترل بسياری از رفتارها نيست. يکی از مواردی که فرد در اقدامات خود الزاماً آموزه‌های درونی‌شده‌ی خود را به‌کار می‌گيرد، تصميم‌گيری‌های لحظه‌ای، شتاب‌زده و سريع است که در واقع عکس‌العمل‌های لحظه‌ای و ناهشيار فرد بوده و مربوط به زمانی می‌شود که فرد ناگزير است به سرعت اقدام کند. اين امر در مورد پزشکان، حائز اهميت بيش‌تری است، زيرا آن‌ها از يک‌سو با اموری حياتی و حساس سروکار دارند و از سوی ديگر بسياری از اين تصميمات، بايد به فوريت و در زمان کوتاهی اتخاذ شوند. در اين سطح فرد به‌طور ناخودآگاه، از الگوهای نهادينه شده‌ی قبلی تبعيت می‌کند و کنترل آن بسيار سخت‌تر و پيچيده‌تر از ساير سطوح است. در کنترل اين مرحله، استدلال اخلاقی دخالت کم‌تری دارد و آنچه بيش‌تر تعيين‌کننده‌ است، ويژگی‌های منشی و حساسيت اخلاقی و عواطف فرد است، اين عوامل، زمانی بهترين نتيجه‌ی اخلاقی را برای فرد به‌بار می‌آورند که آموزه‌های اخلاقی، در فرد درونی شده باشد. درونی‌شدن و نهادينه‌شدن آموزه‌های اخلاقی در پزشکان موجب تسهيل در روند شکل‌گيری تصميمات و اقدامات اخلاقی، به‌ويژه در فوريت‌ها و در شرايط سخت و پيچيده می‌شود. رفتارهای ما پيامد تصميمات ما هستند و تصميمات ما حاصل فرايندهای پيچيده‌ی تصميم سازی و در ارتباط با ساحت باورها، احساسات و اراده‌ی ما هستند. در صورتی‌که بخواهيم درچگونگی مواجهه‌ی فرد با مسائل اخلاقی، دخالت کنيم، بايد کليه‌ی عواملی را که در فرايند تصميم‌سازی، تصميم‌گيری و اقدام به يک رفتار مناسب دخالت دارند، شناسايی کنيم. برخی از اين عوامل، نقش ناچيزی ايفا می‌کنند و برخی ديگر، عواملی هستند که حتی با وجود داشتن اهميت فراوان، غيراکتسابی بوده و اغلب به‌سادگی قابل کنترل نيستند. ما برای دخالت و تسهيل بروز رفتارهای اخلاقی تنها می‌توانيم بر عواملی تمرکز کنيم که قابل اکتساب و قابل آموزش باشند. به منظور درونی شدن اخلاق راهکارهای مختلفی پيشنهاد می‌شود، ازجمله: تحکيم يا تغيير نگرش و جهان بينی افراد، تمسک به ‌نظريه‌های فضيلت‌محور، توجه به نقش عواطف اخلاقی و توجه به تأثيرات مثبت و منفی اعمال قدرت و قانون بر درونی شدن اخلاق. در بسياری از اين راهکارها، نقش آموزش می‌تواند از طريق تغيير در مؤلفه‌های شناختی آن راهکار ايفا شود. با واکاوی طرحواره‌های شناختی و تغيير يا تحکيم برخی از باورهای محوری و بنيادين، می‌توان بسياری از مؤلفه‌های مؤثر در فرايند تصميم‌سازی و اقدام اخلاقی را تحت کنترل قرار داد. اين آموزش‌ها هم‌چنين می‌تواند به‌صورت نيمه مستقيم و غيرمستقيم مانند بحث‌های گروهی يا معرفی شخصيت‌های اخلاقی در قالب داستان يا ارائه‌ی الگوهای عملی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دروني‌سازي ارزش‌هاي اخلاقي، آموزش اخلاق، تصميم‌گيري اخلاقي، اخلاق پزشكي

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29670---29671---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-258&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات