1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۱۶-۰

عنوان فارسی تأثيرآموزش بر ميزان آگاهی اعضای کميته‌های اخلاق بيمارستانی
چکیده فارسی مقاله کميته‌های اخلاق بيمارستانی برای حل و فصل تعارضات زيست‌پزشکی تشکيل می‌شوند. حل تعارضات‌های زيست‌پزشکی، صرفاً با قضاوت علمی امکان پذير نيست و در بعضی موارد تصميم‌گيری فراتر از توان متخصص پزشکی است. ساير وظايف اين کميته‌ها شامل آموزش اخلاق زيستی برای اعضای خود و کارکنان حوزه‌ی سلامت، مشاوره‌ی اخلاق زيستی، توسعه‌ی راهنماها و سياست‌گذاری در حوزه‌ی اخلاق زيستی است. کميته‌های اخلاق بيمارستانی در بيمارستان‌های کشور بنا به دلايلی از جمله آموزش نديدن اعضاء، عملاً کارآيی لازم را ندارند و غيرفعال به‌نظر می‌رسند. برای فعال‌کردن اين کميته‌ها، علاوه بر اصلاح ساختار آن‌ها، آموزش کارکنان حوزه‌ی سلامت در مورد ساختار، اهداف، وظايف، ترکيب اعضاء کميته‌ها در ايران و ساير کشور‌ها ضرورت دارد. به‌نظر می‌رسد در بعضی از موارد به‌علت عدم آموزش کافی اعضا کميته‌ها کارآيی لازم را جهت انجام وظايف ندارند که موجب سرگردانی و بلاتکليفی پزشکان و کارکنان سلامت می‌شود. بدين منظور مطالعه‌ای برای بررسی تأثير آموزش بر روی آگاهی و نگرش اعضای کميته‌ها در مورد کليات اخلاق پزشکی و کميته‌های اخلاق بيمارستانی انجام شد. در جريان برنامه‌ريزی دومين کنگره‌ی کشوری اخلاق پزشکی در اسفندماه 1390 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، کارگاهی با عنوان همايش يک‌روزه‌ی اعضای کميته‌های اخلاق پزشکی بيمارستان‌های استان اصفهان‌ در سالن جنبی و هم‌زمان با کنگره برگزار گرديد. مهم‌ترين موضوعات شامل کليات اخلاق پزشکی (فلسفه‌ی اخلاق پزشکی، فلسفه‌ی اخلاق پزشکی اسلامی، رضايت و برائت، آغاز و پايان حيات) و ساختار، اهداف، وظايف، ترکيب اعضای کميته‌ها در ايران و ساير کشورها توسط اساتيد و دانشجويان PhD اخلاق پزشکی، به‌صورت سخنرانی به‌مدت 5 ساعت برای اعضای کميته‌های اخلاق پزشکی بيمارستان‌های استان ارائه گرديد و پيش از شروع جلسه، پرسشنامه‌ای با 16 سؤال به‌عنوان پيش‌آزمون در اختيار شرکت‌کنندگان قرار گرفت. پس از پايان همايش مجدداً پرسشنامه‌ی قبلی به‌عنوان پس‌آزمون توزيع گرديد. نتايج دو مرحله با هم مقايسه شد. آناليز واريانس با اندازه‌های تکراری نشان داد که متغيرهای جنس، سابقه‌ی کار و شغل تأثيری بر نتايج ندارد. اختلاف بين پيش‌آزمون و پس‌آزمون ناشی از آموزش ارائه‌شده در جلسه بود. آموزش مداوم موضوعات مطرح در حوزه‌ی اخلاق پزشکی برای اعضای اين کميته‌ها برای محافظت از تصميمات شايسته‌ی بيماران و مسؤوليت‌های قانونی مؤسسات و کارکنان سلامت ضرورت دارد. اين آموزش‌ها باعث خواهد شد تا کميته‌ها در جهت برطرف کردن نياز‌های بيماران و کارکنان و مؤسسات سلامت حرکت کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله كميته‌هاي اخلاق بيمارستاني، كميته‌هاي اخلاق، كميته‌هاي باليني

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29672---29673---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-259&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات