1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۱۷-۰

عنوان فارسی تأثير برنامه‌ی درسی پنهان در توسعه‌ی اخلاق در آموزش
چکیده فارسی مقاله به منظور تحقق اهداف آموزشی اهميت برنامه‌های آموزشی انکار‌ناپذير است. برنامه‌ی درسی پنهان به تدريس متن غيررسمی و غير ملموس نظام ارزش‌ها، هنجارها و طرز برداشت‌ها و جنبه‌های غيرآکادميک مراکز آموزش عالی و جنبه‌های غيررسمی مراکز آموزش عالی که متأثر از کل نظام تربيتی به فلسفه حاکم، ساخت و بافت کلی جامعه باشد، اطلاق می‌شود. اخلاق در آموزش شامل مصاديقی از قبيل، مسؤوليت پذيری، پاسخگوئی، دلسوزی، امانت‌داری، رازداری، احترام گذاشتن به دانشجويان است که از طريق برنامه‌ی درسی پنهان توسط دانشجويان آموخته می‌شود. . اين مقاله به تأثير برنامه درسی پنهان براخلاق در آموزش می‌پردازد. اين مقاله مروری با استفاده از منابع چاپی و ديجيتالی معتبر تدوين شده است. برنامه‌ی درسی پنهان مبنای احساس ارزش و عزت نفس است و بيش از برنامه‌ی درسی رسمی در سازگاری دانشجويان مؤثر بوده و کل فرآيند تعليم و تربيت را تحت تأثير قرار می‌دهد. برنامه‌ريزی پنهان در بسياری از جنبه‌ها از برنامه‌ی درسی صريح، مؤثرتر و آموخته‌های آن پايدارتر و از گستردگی فراگيرتری برخوردار است. اساتيد دانشگاه نقش الگويی برای دانشجويان خود دارند و از طريق عملکرد آن‌ها صفات ارزشی و حرفه‌ای آموزش علوم پزشکی منتقل می‌شود و می‌تواند بستر مناسبی را برای توسعه‌ی اخلاق در آموزش فراهم نمايد. دانشگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترين کانون علمی و فرهنگی جامعه با تربيت متخصصان در تعيين سرنوشت آتی کشور نقش اساسی دارند . استفاده‌ی اساتيد از برنامه‌ريزی پنهان در آموزش سبب انتقال ارزش‌ها و هنجار‌های آموزشی به دانشجويان و توسعه‌ی اخلاق در آموزش می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌‌ريزي پنهان، اخلاق، اخلاق در آموزش

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله 29674---29675---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-260&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده review
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات