|
1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۱۸-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تجربهی برگزاری شش مورد کارگاه آموزشی اخلاق در آموزش |
|
چکیده فارسی مقاله |
اساتيد و دانشجويان سرمايههای علم و اخلاق در جامعهاند و لازم است تا ساحت قانون و اخلاق را از هم جدا کنيم و مسؤوليتهای قانونی و اخلاقی اساتيد، دانشجويان و سيستم آموزشی دانشگاهها را بر مبنای حقوق متقابل آنان تدوين کنيم. موضوع اخلاق حرفهای مدت هاست که در دانشگاههای ايران و جهان مورد توجه قرار گرفته و در گروههای شغلی برای آن تعاريف و مستنداتی ارائه شده است. يکی از شاخههای اخلاق حرفهای اخلاق معلمی است.در دانشگاه علوم پزشکی همدان با هدف ارتقای سطح اخلاق در جامعه دانشگاهی و در جهت نيل به اهداف والای نظام مقدس جمهوری اسلامی و اينکه اساتيد و دانشجويان بهعنوان قشری فرهيخته بايد مزين به اخلاق و آداب معلمی بر اساس آموزههای دينی باشند، در خردادماه سال 1387، با ابلاغ رياست محترم وقت دانشگاه کميتهای تحت عنوان اخلاق در آموزش تشکيل شد. کميتهی مذکور با بهرهگيری از نظرات صاحبنظران و اساتيد رشتههای مختلف علوم پزشکی اقدام به فعاليتهای مختلفی کرده که يکی از آنها برگزاری کارگاههای آموزشی جهت اعضای هيئت علمی بوده است. در طی چند سال اخير 6 کارگاه آموزشی با هدف افزايش سطح دانش و معرفت اعضای محترم هيئت علمی در حوزهی اخلاق معلمی و اخلاق در محيطهای دانشگاهی برگزار کرده که شيوهی اجرای برنامهی آموزشی ابتدا بهصورت نشستهای علمی بوده اما بر اساس نظرسنجی از فراگيران و بررسی متون شيوه تغييرکرد و چهار کارگاه بعدی به شکل کارگروهی مبتنی بر ارائهی موردهای اخلاقی در موضوعات مختلف آموزشی برگزار شد. موضوع اخلاقی مورد نظر از جهات آداب و وظايف اساتيد در آموزههای دينی، آداب و وظايف معلم نسبت به خود، آداب و وظايف معلم در اشتغالات علمی، آداب و وظايف معلم با دانشجو، آداب و وظايف معلم در امر تدريس و جلسهی درس، آداب و وظايف معلم نسبت به جامعه مورد بررسی و سپس در پايان بحث، کدهای اخلاقی درخصوص موضوع تدوين میشد. ميانگين رضايت شرکتکنندگان از78 درصد به 92 درصد و نظر آنها در خصوص ضرورت شرکت در کارگاه از 80 درصد به 89 درصد افزايش داشته است. ارائهی کارگاههای آموزشی بهصورت مبتنی بر شاهد و ارائهی موارد اخلاقی مواجههشده و بحث گروهی پيرامون آن و رسيدن به کدهای اخلاقی جهت پيشگيری و هدايت موارد مشابه، اثرات بسيار مثبتی در توسعهی اخلاق در محيطهای آموزشی داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق، اخلاق آموزشي، كارگاه آموزشي |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
29676---29677---29678---29679--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-261&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
review |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|