|
1391/12/11، جلد ۲۰۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۲۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اخلاق در آموزش يا تأملی در اسماء الحسنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
خداوند، در ابتدای کتاب تدوينی خويش برای خواندن کتاب تکوينی او که در واقع همان آموزش انسان است، از پايهی اسم خويش تعليم را آغاز میکند. «بسم الله الرحمن الرحيم» بسم الله الرحمن الرحيم هست کليد در گنج حکيم الف: حضرت حق از طريق الوهيت که جامع صفات جلالی و جمالی است، همهی موجودات بهخصوص انسان واله و شيدای علم، قدرت، حيات، اراده و کلام خود قرار میدهد. لذا استاد میبايست قبل از شروع تعليم و تربيت از نظر علم، قدرت بيان، کلام نافذ آمادگی کامل داشته باشد. ضمناً زمينهی پذيرش دانشجو را بهنحو مطلوب آماده نمايد. برای پذيرش ذهن دانشجو علاوه بر تسلط علمی، قدرت بيان، کلام نافذ با نيت خالص خود رحمت عام خود را به دانشجو القا نمايد که دانشجو از يکطرف احساس خضوع و خشوع علمی در برابر استاد و از طرف ديگر به رحمت عام او مطمئن باشد. بعد از پايان تدريس با اوصاف فوق میبايست 70 درصد دانشجويان 70 درصد مطالب را ياد گرفته باشند. سپس استاد بايد با دانشجويان رفتارهای زير را داشته باشد:الف) دانشجويان فوقالعاده ساعی را مشمول محبت خاص قرار داده و بهعبارت ديگر شاگردپروری مخصوص آغاز کند.ب) عذر تقصير دانشجويان با خطای مختصر را که خود معترف بهخطا هستند، بپذيرد و آنها را در سلک دانشجويان گروه الف قرار دهد.ج) دانشجويان با خطای فاحش را برای بار اول و دوم مورد عفو قرار داده تا از اين طريق متنبّه گردند. بدينوسيله راه ورود اين دانشجويان از طريق رأفت به جرگه اول را فراهم میآورد. د) گروه اندکی از دانشجويان که با تمام مراحل فوق، کماکان به خطای خويش ادامه میدهند، استاد بايد عزت و شوکت خود را به آنها نشان داده تا سرانجام اينگونه دانشجويان نيز تائب گردند. ويژگیهای فوق بر اساس اينکه حضرت حق تواب الرحيم، عَفُورالرحيم، رئوف الرحيم، عزيزالرحيم است، بيان گرديد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق، آموزش، اسماءالحسني |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
29681---29682--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-263&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
review |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|