1391/3/12، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۸۱-۹۰

عنوان فارسی بررسی علل و زمينه‌های نپذيرفتن بيماران اورژانس در بيمارستان‌های دانشگاهی با توسل به فريب از نظر دست‌‌اندکاران بخش‌های اورژانس
چکیده فارسی مقاله در سال‌های اخير پديده‌ای در سطح بيمارستان‌های دولتی رايج شده است که بر اساس آن اورژانس‌ها به‌صورت غير قانونی و با متوسل شدن به اموری چون دادن اطلاعات غير صحيح، بيماران را به‌سمت دادن رضايت شخصی و مراجعه به مرکز ديگر سوق می‌دهند. هدف از اين مطالعه بررسی عوامل اين پديده از ديد دست‌اندکاران و افراد درگير در بيمارستان‌های آموزشی می‌باشد تا ضمن روشن ساختن ريشه‌های آن، راه برای مطالعه‌های بيش‌تر در اين زمينه هموار شود. در اين مطالعه، نظرات افراد درگير در اورژانس سه بيمارستان آموزشی شهر تهران به‌صورت مکتوب و در قالب يک پرسشنامه با سؤوالات باز جمع‌آوری شد. در آبان و آذر‌ماه 1388، 114 نفر از اعضای هيأت علمی  و دستياران رشته‌های حاضر در اورژانس، کارورزان و پرستاران اورژانس مورد پرسش قرار گرفتند. افراد مورد مطالعه در خصوص تعداد رخداد پديده فوق در اورژانس بيمارستان محل کار، گروهی که بيش‌تر اين اقدام را انجام می‌دهند و عوامل و ريشه‌های بروز چنين پديده‌ای مورد سؤال قرار گرفتند. از نظر افراد تحت مطالعه‌، بيش‌تر ارجاعات بدون هماهنگی و نپذيرفتن بيمار در اورژانس‌ها توسط دستياران سال پايين و کارورزان انجام می‌شود به‌طوری که 48 نفر (1/42 درصد) دستياران سال اول را عامل اصلی دانسته و 29 نفر (4/25 درصد) کارورزان را به‌عنوان بيش‌ترين فردی که بيماران را نمی‌پذيرد می‌دانستند. تعداد موارد پذيرفته نشدن بيمار در اورژانس، به‌طور متوسط 6/15 ± 1/18 (بين صفر تا 90) نفر در هفته بيان شد. مهم‌ترين عوامل مطرح شده به‌ترتيب عبارتند از: فشار کاری زياد به نيروی انسانی، کمبود تخت، نبود تجهيزات يا پرسنل تخصصی، نبود نظام بازخورد مالی به افراد، نبود انگيزه‌ی کافی برای انجام امور، ارجاع نامناسب توسط اورژانس تهران، مديريت و قوانين نامناسب، نظارت ناکافی و نامناسب از سطوح بالاتر و تقسيم وظايف ناعادلانه در سطوح مختلف. عدم پذيرش و ارجاع بدون هماهنگی بيماران، امری شايع در بيمارستان‌های دانشگاهی در سطح شهر تهران می‌باشد. مشکل شلوغی و فشار کاری زياد می‌بايد در اولويت مداخله قرار گيرد. مطالعه‌های گسترده‌تر در دو زيرگروه کارورزان و دستياران سال پايين  برای يافتن راهکار‌های مناسب برای مبارزه با اين پديده توصيه می‌شود.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله فریب بیماران،اورژانس،رضایت شخصی،ارجاع بیماران

عنوان انگلیسی Causes of deceptive non-admission to the emergency department: personnel\'s point of view
چکیده انگلیسی مقاله In recent years, a new manner has been common practice in emergency departments (EDs) of governmental hospitals in Iran, in which, of course illegally, patients are encouraged to self-discharge or refer to other EDs. This is done by giving incomplete or even false information and deceiving patients. The purpose of this study is to identify the underlying causes from the point of view of EDs' personnel to clarify the root of this burden for authorities and pave the way for more studies. This is a cross-sectional descriptive-analytic study, gathering opinions via questionnaire and/or direct interview with open-ended questions. During November and December 2009, hospital managers, hospital heads, faculty members, residents in specialties involved with the ED, interns, ED nurses, and nurse supervisors were interviewed regarding the frequency of such instances in their hospital, the main violators, and its possible causes and determinants.In this study 114 persons from different groups took part. From participants' point of view, the main violators in EDs are junior residents and interns; 48 (42.1%) participants pointed to junior residents and 29 (25.4%) participants found interns responsible. The estimated number of patients which were refused during a week was stated as 18.1 ± 15.6 (range between 0 to 90). Among participants remarks, the most important factors which lead staff to non-admission were high work load, overcrowding of EDs, lack of facilities, lack of any motivation or incentive for doing tough tasks, inappropriate patient transfer by city emergency system, bad policies and rules, lack of sufficient supervision from deputies, and improper work sharing between different levels.Patient non-admission and diversion through deception is a common practice among EDs of educational hospitals in Tehran. High work load and overcrowding of these centers should be considered a high priority target for interventions. Further studies are highly suggested to find appropriate solutions. In future studies, junior residents and interns should be considered as main target groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله non-admission ، patient deception ، emergency ، self-discharge

نویسندگان مقاله 29709---29710---29711---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات