|
1391/11/13، جلد ۵، شماره ۷، صفحات ۱۵-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اتانازی و تفاوت بين فعل و ترک |
|
چکیده فارسی مقاله |
در چند دههی اخير اتانازی يا مرگ ترحمی يکی از مسائل بسيار مهم در حيطهی اخلاق پزشکی بوده است. در برخی از کشورها قتل بيمار لاعلاج با رضايت وی به رسميت شناخته شده است اما در اکثر کشورهای جهان چنين کاری از نظر اخلاقی قابل نکوهش است و مرتکب آن را به لحاظ حقوقی مجرم میدانند. خيلی از متفکران حوزهی اخلاق با اين امر مخالفند و معتقدند بايد اتانازی را به رسميت شناخت. آنان به دفاع از ديدگاه خويش دلايل گوناگونی عرضه میدارند. يکی از دلايل آنها اين است که بين فعل و ترک هيچ تفاوتی نيست و چون تقريبا در همهی کشورهای جهان پزشکی را که بهخاطر اصرار بيمار لاعلاج و رضايت بستگان وی، صرفاً از ادامهی درمان چشمپوشی کرده و با اينکار باعث مرگ بيمار شده، مجرم تلقی نمیکنند بايد با پزشکی هم که در اين فرايند دخالت فعال داشته (البته با رضايت مريض) به همين سان برخورد شود. آنان میگويند به لحاظ اخلاقی بين قتل منفعل با قتل فعال هيچ تفاوتی نيست و اگر يکی مجاز است بايد ديگری هم مجاز باشد. يکی از جنجال برانگيزترين اين متفکران در اين بحث James Rachels است که با طرح تئوری تساوی و دفاع از آن با استناد به مثالهای موازی و توازن دلايل میکوشد تا نشان دهد که در صورت تساوی ساير شرايط مثل نتايج عمل و نيت فاعل بين فعل و ترک تفاوتی وجود ندارد. کسانی دلايل وی را نقد کردهاند. در اين مقاله دلايل او و نقدهای مطرح شده مورد بحث و ارزيابی قرار میگيرد و در پايان که بخش کليدی مقاله است سعی خواهد شد به استدلال وی به نحوی قانعکنندهتر از ديگران پاسخ داده شود. ما اينکار را با اشاره به انواع عواملی که در ارزيابی يک وضعيت مؤثر است انجام خواهيم داد و نشان داده خواهد شد که بين فعل و ترک همواره تفاوت وجود دارد، گو اينکه اين تفاوت در برخی از وضعيتها بهخاطر پر رنگ شدن ساير فاکتورها چندان به چشم نيايد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اتانازی،قتل فعال،قتل منفعل،فعل ارادی،فعل غیرارادی |
|
عنوان انگلیسی |
Euthanasia: the difference between act and quit |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Euthanasia has been the subject of much controversy during the last three decades. In ethics most philosophers divide it into active and passive euthanasia and consider the first option to be immoral. There are some thinkers, however, who deny any moral significance in such a distinction. Among them and perhaps the first in this arena is James Rachels who is followed by other thinkers like Jonathan Bennett and Michael Tooley. Rachels poses his equivalence theory. By this he means that assuming the stability of other factors in a given circumstance and focusing on the variable of act and omission alone we would find that there is no moral difference between the two. He tries to defend his theory by the way of parallel examples and parity of reasons. We are going to evaluate his arguments by explaining and then criticizing them. In this regard we will examine briefly some counter-examples, and then we will have a look at some answers of other philosophers like Philippa Foot and Will Cartwright. We try to assess these refutations and finally we are going to offer two answers in the hope that these answers solve the problem. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
passive euthanasia,active euthanasia,voluntary action,non- voluntary action,involuntary action |
|
نویسندگان مقاله |
29745--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-239&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|