1391/11/13، جلد ۵، شماره ۷، صفحات ۵۵-۶۵

عنوان فارسی نگرش پرستاران نسبت به نقش دفاع از بيماران در بيمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده فارسی مقاله دفاع از بيمار يکی از جنبه‌های ضروری اخلاق حرفه­ای پرستاران است که به افزايش استقلال، ايمنی و رعايت حقوق بيماران می‌انجامد. به‌نظر مي­رسد که نگرش پرستار نسبت به نقش دفاع از بيماران می‌تواند بر روی ايفای اين نقش و بهبود رابطه‌ی پرستار- بيمار مؤثر باشد. هدف مطالعه‌ی حاضر بررسی نگرش پرستاران در مورد نقش مدافع بيماران در بيمارستان‌های آموزشی کرمان است. داده ­ها­ی اين پژوهشِ توصيفی - تحليلی از طريق پرسشنامه­ی پژوهشگر­ساخته بين 385 پرستار در 4 بيمارستان آموزشی کرمان به‌صورت سهميه­ای جمع‌آوری و با نرم افزار SPSS به‌صورت آمارتوصيفی و استنباطی تحليل شد. در مجموع، نگرش پرستاران از نقش مدافع بيمار مثبت ارزيابی شد و ارتباط معنی‌داری بين سن، جنس، تجربه‌‌ی کاری، شرکت در کارگاه­ آموزش اخلاق و نگرش پرستاران مشاهده شد. بين نگرش و تحصيلات پرستاران ارتباط معنی‌دار نبود. نگرش پرستاران بيمارستان اعصاب و روان مناسب­تر ارزيابی شد و اکثر شرکت‌کنندگان به توانايی و وظيفه‌ی اخلاقی‌شان برای ايفای اين نقش اطمينان داشتند. جنبه‌ی شناختی نگرش پرستاران نسبت به نقش دفاع از بيماران قوی‌تر از جنبه‌ی رفتاری بود. با وجود عدم تأثير معنی‌دار تحصيلات، تمايل پرستاران برای ايفای اين نقش با افزايش تجربه‌کاری بيش‌تر مي­شد. در بيمارستان اعصاب و روان، پرستاران با استقلال بيش‌تر و ارتباط قوي­تر با بيماران به نيازهايشان آشنا­تر بودند و برای دفاع از آن‌ها تلاش بيش‌تری مي­کردند. نتايج اين مطالعه نشان مي­دهد که پرستاران ايرانی سال‌هاست که مدافع بيمارانشان هستند. برای تضمين ايفای اين نقش در کشور به تقويت نگرش پرستاران از طريق برگزاری کارگاه‌های آموزش اخلاق نياز است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرستار، نگرش، اخلاق، تعهد حرفه‌اي، دفاع از بيمار

عنوان انگلیسی Nursing advocacy in teaching hospitals of Kerman University of Medical Sciences: nurses’ attitude
چکیده انگلیسی مقاله

Nursing advocacy is an essential aspect of nursing professionals' ethics that promotes patients' autonomy, safety, and rights. It seems that nurses' attitudes toward nursing advocacy can affect their role as patients' advocates and improve the nurse-patient relationship. This study aimed to investigate nurses' attitudes toward patient advocacy in educational hospitals in Kerman.The data for this descriptive-analytical study was collected using a self-administered questionnaire by quota sampling among 385 nurses from four teaching hospitals of Kerman and analyzed using the SPSS software including descriptive and inferential statistics. Overall the nurses' attitude toward nursing advocacy was relatively positive. There was a significant relationship among nurses' attitude and age, sex, nursing experience and participation in workshops, while we could find no significant relationship between nurses' level of education and their attitude. The nurses' attitude in mental hospitals was more appropriate than others, and the majority of participants were confident that they were suited for the advocacy role.The cognitive aspect of nurses' attitude was stronger than the behavioral aspect. Despite the lack of significant effect of education, more nursing experience led to more willingness to play the advocacy role. In psychiatric hospitals, nurses with more independence and stronger relationships with the patients became more familiar with the needs of patients so these nurses made more effort to defend them. It seems Iranian nurses have felt morally obligated to defend their patients for many years. In order to support nurses' advocacy role in our country, we believe it is necessary to reinforce this attitude in nurses through holding ethical workshops.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله advocacy,nursing,attitude,Kerman,ethics

نویسندگان مقاله 29749---29750---29751---29752---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-237&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات