|
1390/9/10، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۸۲-۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
حمايت اجتماعی درک شده در بعد پشتيبانی عاطفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
يکی از مهمترين شرايط برای عملکرد مؤثر سازمانها، فراهم بودن عامل انسانی است. در اين ميان، حمايت اجتماعی يک عامل روانشناختی مهم در محيط کار میباشد که بر عملکرد نيروی انسانی تاثيرگذار است. لذا اين مطالعه با هدف تعيين حمايت اجتماعی درک شده در بعد پشتيبانی عاطفی در ميان کارکنان بيمارستان انجام شد. در اين مطالعهی مقطعی، 120 نفر از کارکنان يک بيمارستان منتخب در شهر اصفهان به روش نمونهگيری در دسترس جهت بررسی انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای مشخصات فردی و حمايت اجتماعی که محقق ساخته بود، انجام شد. روايی ابزار با استفاده از روايی محتوا و پايايی آن با روش بازآزمايی اخذ شدند و در نهايت دادهها با استفاده از آمار توصيفی و استنباطی (آزمون مجذورکای) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافتهها نشان داد، حمايت اجتماعی درک شده در بعد پشتيبانی عاطفی از سوی همکاران با ميانگين نمرهی 9/0 ± 34/3 بيشتر از حمايت اجتماعی درک شده در همين بعد از سوی مديران با ميانگين نمره 88/0± 58/2 بوده است. همچنين، بين حمايت اجتماعی در بعد پشتيبانی عاطفی با مشخصات فردی مثل سن و سابقهی کار مطابق آزمون Chi-square دو رابطهی معنیدار آماری وجود داشت (P<0/05). با توجه به آنکه حمايت اجتماعی از کارکنان بيمارستان برای عملکرد مؤثر سازمانی الزامی است، مديران بيمارستانها میتوانند از طريق تحکيم روابط خود با کارکنان بر افزايش کارايی آنها مؤثر باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حمایت اجتماعی،پشتیبانی عاطفی،بیمارستان |
|
عنوان انگلیسی |
Assessment of perceived social support among selected hospital personnel in Isfahan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the most important factors for effective function in an organization is human factor. Social support is known as a psychocognitional factor in workplace that affects human productivity. The purpose of this study was to determine the rate of perceived social support at domain of emotional support among hospital staff. In this cross-sectional study, 120 hospital staff who worked at a selected hospital of Isfahan were included based on convenience sampling. Data was collected using social support and demographic data questionnaires. These questionnaires were developed by researcher. The validity of questionnaires was evaluated by content analysis and reliability of questionnaires was evaluated by test re-test and data were analyzed by descriptive and analytical statistics. Our results show that perceived social support at the domain of emotional support from coworkers (mean ± SD=3.34±0.9) was significantly more than perceived social support at domain of emotional support from managers (mean± SD =2.58±0.88). Also, a significant association was found between perceived social support at the domain of emotional support and age and work experience (P<0.005). In conclusion social support from personnel at the domain of emotional support is necessary for increasing human productivity and hospital managers can affect staff efficiency by developing their relationship with hospital personnel. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
perceived social support,emotional support,hospital managers |
|
نویسندگان مقاله |
29867---29868---29869---29870--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-62&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|