1391/1/13، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۷۰-۷۹

عنوان فارسی چالش‌های برنامه‌ی درسی اخلاق پزشکی مبتنی بر تجارب اساتيد اخلاق پزشکی: مطالعه‌ای کيفی
چکیده فارسی مقاله اخلاق پزشکی دانشی ميان رشته‌ای است و طی 30 سال اخير رشد فزاينده‌ای داشته است و امروزه به‌عنوان جزئی از برنامه‌های درسی دانشجويان در بسياری از دانشکده‌های پزشکی به شمار می‌رود. در ايران هرچند بهبود کيفيت آموزش پزشکی عمومی، مورد عنايت قرار گرفته است، در زمينه‌ی آموزش اخلاق پزشکی هنوز اصلاحات مؤثری صورت نگرفته است. به‌منظور شناخت عميق‌تر و واقعی‌تر مشکلات و چالش‌های برنامه‌ی درسی اخلاق پزشکی، با اساتيد اخلاق پزشکی مصاحبه شد و تجارب آنان در اين زمينه تبيين گرديد. اين مطالعه يک پژوهش کيفی است که داده‌های آن از طريق مصاحبه‌ی نيمه‌ساختارمند با 14 نفر از اساتيد اخلاق پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران در سال 1389 جمع‌آوری و با رويکرد تحليل محتوای Mayring ، تجزيه و تحليل شدند. نتايج اين تحقيق بيانگر ضعف‌‌ها و چالش‌هايی در برنامه‌ی درسی اخلاق پزشکی است که تحت عنوان 5 درون‌مايه معرفی گرديد: جامعيت اهداف، سازماندهی تلفيقی، تناسب محتوا، روش تدريس فعال، و نظام جامع ارزشيابی. ضعف‌‌ها و چالش‌های موجود در برنامه‌ی درسی اخلاق پزشکی می‌تواند يک مانع مهم در ارتقا و رشد اخلاقی دانشجويان محسوب ‌شود که با ارائه‌ی راهکارها و مدل‌های مناسب و جديد می‌توان به توسعه‌ی برنامه‌ی درسی اخلاق پزشکی و آموزش آن کمک کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش پزشکي، برنامه‌ي درسي، اخلاق پزشکي

عنوان انگلیسی The challenges of medical ethics curriculum: a qualitative study of instructors view
چکیده انگلیسی مقاله Medical ethics is an interdisciplinary knowledge which increasingly developed during the last 30 years, and nowadays it becomes a part of medical student’s curriculum. Although, the quality of medical education has improved in Iran, but medical ethics teaching has not accomplished effective alteration yet. For deeper and more actual recognition of the challenges of medical ethics curriculum, we interviewed medical ethics instructors in a qualitative study. The data was collected by semi-structured interview with fourteen medical ethics instructors of Tehran University of Medical Sciences in 1389 and analyzed by Mairing content analyzing approach. Results of this study shows weaknesses and challenges in medical ethics curriculum which presented under five themes: comprehensiveness of goals, composing organization, proportion of content, active teaching method, and comprehensive system of evaluation. According to this the existing weaknesses and challenges of medical ethics curriculum can be considered as important obstacles in moral development of students. Considering those challenges, can develop medical ethics curriculum and introduce new models for medical ethics teaching.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله medical education, curriculum, medical ethics

نویسندگان مقاله 29893---29894---29895---29896---29897---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-14&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اخلاق پزشکی
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات