|
1392/5/10، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۸۴-۹۳
|
|
|
عنوان فارسی |
آموزش مبتنی بر معنويت توسط مربيان پرستاری الگو: مطالعهی کيفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
يکی از راهبردهای مهم در يادگيری دانشجويان پرستاری، تأثيرپذيری از الگوهاست. شناخت راهبردهای معنوی مربيان الگو در شرايطی که دانشجويان پرستاری در معرض تهديدات و موانع رشد معنوی هستند، میتواند مربيان پرستاری را برای مقابله با آنها تقويت کند. مطالعهی حاضر با هدف «درک تجربيات دانشجويان پرستاری از راهبردهای معنوی مربيان الگو در فرايند الگومحوري» انجام شد. در اين مطالعهی کيفی، 22 دانشجوی پرستاری به روش نمونهگيری مبتنی بر هدف در سال1390 انتخاب شدند. آناليز دادهها از طريق تحليل محتوی انجام شد. دادهها از طريق 3 بحث گروه متمرکز (20n=) و دو مصاحبهی انفرادی با دانشجويان پرستاری از 5 دانشکدهی پرستاری شهر تهران گردآوری شد. راهبردهای معنوی مربيان الگو در قالب دو طبقهی اصلی: 1. ايجاد باورهای مذهبی 2. پايبندی به اخلاقيات مشخص شد. بهکارگيری راهبردهای آموزش مبتنی بر معنويت توسط مربيان پرستاری الگو در قالب کوريکولوم پنهان بيانگر اعتقادات مذهبی آنان در مقابله با تهديدات و موانع رشد معنوی دانشجويان پرستاری بود و با اين راهبردها به ارتقای رشد معنوی دانشجويان پرستاری کمک میکردند. از اين رو، توصيه میشود که برای توسعهی معنويت در آموزش دانشجويان پرستاری، از راهبردهای معنوی مربيان الگو برای ارتقای معنوی دانشجويان که سلامت افراد جامعه در دستهای آنهاست، استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، معنويت، الگومحوري |
|
عنوان انگلیسی |
Spirituality-based education by role model nursing instructors: a qualitative study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the key strategies in the students’ process of learning is being affected by role models. Recognition of the spiritual strategies of role model instructors for when nursing students are exposed to threats and obstacles to spiritual growth can enable nurses to deal with such situations. This study was conducted to investigate the experiences of nursing students about the spiritual strategies of role model instructors in the role modeling process. In this qualitative study, 22 nursing students were selected based on purposive sampling in 2012. Data were analyzed through content analysis. Data from three focus group discussions (n=20) and two individual interviews with nursing students were collected from five nursing schools in Tehran. Spiritual strategies for role modeling were classified in two main categories: religious beliefs establishment and commitment to ethics. The use of teaching strategies based on spirituality by role model instructors in hidden curriculum was an expression of their religious beliefs in the face of the challenges and obstacles that nursing students confront in their profession, and these strategies helped the spiritual growth of nursing students. It is therefore recommended to promote spiritual development in nursing education, and employ the spiritual strategies of role model instructors to encourage the spiritual growth of nursing students, on whom public health depends. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
education, spirituality, role model instructor, qualitative study |
|
نویسندگان مقاله |
29923---29924---29925---29926--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-236&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
Nursing ethics |
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|