|
1392/9/10، جلد ۶، شماره ۵، صفحات ۶۷-۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی کوريکولوم اخلاق پزشکی و بهترين شيوهی اجرا از ديدگاه کارورزان دانشکده پزشکی مشهد |
|
چکیده فارسی مقاله |
آموزش اخلاق پزشکی در حقيقت ايجاد فرهنگ رفتاری، باورها و هويت حرفهای میباشد و يکی از محورهای اساسیآموزش پزشکی است. مطالعهی حاضر اثربخشی کوريکولوم اخلاق پزشکی و بهترين شيوهی اجرا را از ديدگاه کارورزان مورد بررسی قرار داده است. اين مطالعه توصيفی - مقطعی در تيرماه سال 1391 انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامهای 10 سؤالی بود که در گروه اخلاق دانشکدهی پزشکی مشهد تدوين شد. روايی ابزار به روش محتوا و پايايی آن به روش همبستگی درونی (72/0=α) تأييد شد و با مراجعهی حضوری به بخشهای بالينی در اختيار کليهی کارورزان قرار گرفت. اطلاعات بهوسيلهی نرم افزار SPSS تجزيه و با استفاده از آمار توصيفی و شاخص مرکزی نما گزارش شد. 71 کارورز (60 درصد) به پرسشنامه پاسخ دادند که 54 درصد آنها خانم، 55 درصد کارورز سال دوم بودند. نمای دادهها در خصوص ميزان تحقق پيامدهای قابل انتظار از درس اخلاق پزشکی يعنی ميزان دستيابی کارورزان به اهداف، ميزان تناسب درس با نيازهای بالينی و تخمين کلی از مفيد بودن درس در طبقهی کم و در پاسخ به چالشزايی موقعيتهای اخلاقی بالينی در طبقهی زياد قرار گرفت. در پاسخ به مناسبترين روش انتقال دانش، نگرش و مهارتهای اخلاق پزشکی، بحث گروهی (38 درصد) برای آموزش مقدمات اخلاق پزشکی و بحث در مورد Case و ارائهی راهحل در مرحلهی کارآموزی (70 درصد)، نما را تشکيل داد. مناسبترين روش ارزشيابی دانشجو آزمون کتبی با ارائهی Case، و ارزشيابی عملکرد در بخش معرفی شد. مطالعهی حاضر اثربخشی درس اخلاق پزشکی را کم و تقاضای کارورزان را برای ارائهی کاربردی اين درس نشان داد. بهنظر میرسد که ارائهی اين درس نيازمند تغييرات بنيادين است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق پزشکي، رفتار حرفهاي، آموزش پزشکي |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of the medical ethics curriculum: viewpoints of interns in Mashhad University of Medical science |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Medical ethics is a set of moral values that apply principles and responsibilities to the practice of medicine and is a fundamental part of medical education. The current study investigated the effectiveness of the medical ethics curriculum and the best method for its implementation from interns’ point of view. The current cross-sectional descriptive study was carried out in July 2012. The research tool was a questionnaire developed in the medical ethics department and handed to all interns. The validity and reliability of the tool was confirmed using content validity and internal consistency (α= 0.72) methods respectively. Data was analyzed using SPSS software and reported by the use of descriptive statistics, particularly mode, as a measure of central tendency.Seventy-one interns (60%) responded to the questionnaire, 54% of whom were female and 55% in the second internship year. In response to the achievement rate of expected outcomes such as the extent to which the educational objectives have been reached, and the suitability of content with the needs felt in real clinical situations, modes were all ranked in the ategory of "low". The modes of the responses to the stressfulness of different ethical situations were mainly ranked in the category of "high". To assess the best methods for teaching knowledge as well as medical ethics skills and attitudes, the following were the mode of interns' responses: group discussion (38%) for teaching the basics, and presentation of a case with the solution (70%) for teaching clinical ethics. The most appropriate methods of student evaluation were considered patient management problem and performance evaluation in the ward by 25 (36%) and 21 (31%) of interns respectively.The current study showed the effectiveness of medical ethics curriculum was low and the students requested presenting this course in a more practical way. It would appear that a two unit theoretic course does not have the efficiency to modify students’ attitudes and behavior to encounter challenging ethical situations, and therefore fundamental changes are suggested. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
medical ethics, professionalism, medical education |
|
نویسندگان مقاله |
29948---29949---29950--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-290&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
HIstory of Medicine |
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|