|
1391/8/11، جلد ۵، شماره ۶، صفحات ۲۷-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اصول اخلاق حرفهای در آموزش |
|
چکیده فارسی مقاله |
هر مجموعهی سازمانی دارای کدهای اخلاقی متناسب با ساختار حرفهای خود است که اخلاق حرفهای نام دارد. آموزش عالی نيز نظامی حرفهای است و اساتيد دانشگاهها بهعنوان افرادی که مسؤوليت تعليم و تربيت دانشجويان را بر عهده دارند بايد از اصول اخلاق حرفهای معلمی آگاهی داشته و به آن پايبند باشند. رعايت اخلاق آموزشی تضمينکنندهی سلامت فرايند ياددهی- يادگيری در دانشگاه است و موجب افزايش تعهد پاسخگويی مدرسان نسبت به نيازهای دانشجويان میشود. هدف اين مقالهی مروری که به کمک مطالعهی کتابخانهای و بررسی کتب و مقالات مرتبط تدوين شده است، تبيين اخلاق حرفهای اساتيد دانشگاهها بهعنوان يک معلم بوده و در آن استانداردهای اخلاقی اساتيد در دو نقش آموزشی و تربيتی مورد بررسی قرار گرفته است. به اين منظور گزيدهای از دستورات اخلاقی اسلام در ارتباط با موضوع تشريح شده و به قوانين برخی از کشورها در زمينهی اخلاق حرفهای تدريس نيز اشاراتی شده است. بر اساس مبانی اخلاق حرفهای معلمی، يک استاد در دو بعد بايد خود را ملزم به رعايت اصول اخلاقی بداند؛ اول، به جهت جايگاه تأثيرگذاری که بر رفتار و افکار فراگيران دارد، بايد خود را آراسته به فضايل اخلاقی نمايد و بداند موثرترين روش در انتقال ارزشهای اخلاقی مثبت، آشکار شدن آنها در رفتار واقعی مدرس است. دوم، به جهت وظيفهای که در قبال برآوردن نيازهای آموزشی دانشجويان دارد، بايد با رعايت حداکثری اصول اخلاقی در انجام وظايف حرفهای، مسؤوليتهای آموزشی خود را به بهترين نحو به انجام رساند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اخلاق حرفهای،معلمی،تدریس،تربیت اخلاقی |
|
عنوان انگلیسی |
Ethical principles in education |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Every organization has ethical codes and behavioral standards suited to its professional structure that are referred to as professional ethics. Higher education is a professional system and the faculty should be aware of ethical standards of teaching considering their role in developing students and their obligation to them. Applying professional ethics in education ensures the right teaching-learning process in higher education institutions and can result in more commitment to students' needs.The aim of this review article, which is based on literature and related books and articles, is to examine the professional ethics of faculty as teachers and their role in the education and moral development of their students in view of ethical standards. In order to do this, samples of Islamic ethical issues related to the subject and some educational ethical rules of other countries have been investigated. Based on the professional ethics of teaching, teachers should pledge to ethical principles in two dimensions: firstly, they should behave decently considering their role in the students' moral development, and should be aware that the most effective method to characterize positive values in students is being actual role models. Secondly, because of the teachers' responsibility in meeting the educational needs of their students, they should have maximal commitment to ethical principles to perform professional tasks in the best way possible. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
professional ethics,education,ethical principles |
|
نویسندگان مقاله |
29983--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-33&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|