1391/8/11، جلد ۵، شماره ۶، صفحات ۸۱-۹۵

عنوان فارسی سطح هوش اخلاقی اعضای هيأت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهيد صدوقی يزد
چکیده فارسی مقاله هوش اخلاقی عبارت است از توانايی تشخيص درست از غلط، انتخاب درست و در نهايت رفتار مبتنی بر اخلاق. هدف پژوهش حاضر تعيين و مقايسه‌ی سطح هوش اخلاقی اعضای هيأت علمی و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شهيد صدوقی يزد بود. پژوهش حاضر پژوهشی توصيفی- تحليلی است که به‌صورت مقطعی در سال‌های 90-1389 انجام شده است. جامعه‌ی پژوهش شامل اعضای هيأت علمی و کارکنان دانشکده‌های بهداشت و پيراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهيد صدوقی يزد بود که تعداد 100 نفر از آن‌ها به روش تصادفی طبقه‌بندی شده، نمونه‌گيری و وارد پژوهش شدند. داده‌های مورد نياز توسط پرسشنامه‌ی معتبر Lennick و Kiel جمع‌آوری و با به‌کارگيری نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 16 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. بر اساس يافته‌های پژوهش اعضای هيأت علمی و کارکنان در 3 مؤلفه‌ی درستکاری، بخشش و مسؤوليت‌پذيری دارای وضعيت خيلی خوب بودند. در مؤلفه‌ی دلسوزی نيز اعضای هيأت علمی و کارکنان، به‌ترتيب دارای وضعيت خيلی خوب و خوب بودند. متغير سن رابطه‌ی معنی‌دار آماری با سطح هوش اخلاقی داشت (P=0.04)، به‌طوری که با افزايش سن، ميانگين امتياز هوش اخلاقی افراد کم‌تر از 50 سال افزايش يافته و در افراد بالای 50 سال مجدداً کاهش يافته است. ساير متغيرهای دموگرافيک (جنس، مدرک تحصيلی، سمت، سابقه‌ی کار، سابقه مديريت و دو شغله بودن) نيز رابطه‌ی معنی‌داری با سطح هوش اخلاقی نداشتند. سطح مطلوب هوش اخلاقی اعضای هيأت علمی و کارکنان می‌تواند منجر به ايفای مؤثر نقش دانشگاه در توسعه‌ی اخلاقی دانشجويان گردد. در عين حال می‌توان از طريق رهيافت‌هايی نظير تشويق رفتار مبتنی بر اخلاق، وضعيت موجود را ارتقاء داد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش اخلاقی،درستکاری،بخشش،مسؤولیت‌پذیری،دلسوزی

عنوان انگلیسی Moral intelligence status of the faculty members and staff of the Shahid Sadoughi University of Medical Sciences of Yazd
چکیده انگلیسی مقاله Moral intelligence is the capacity of understanding right from wrong, choosing what's right and then behaving morally. This research was aimed to determine the moral intelligence status of the faculty and staff of the Shahid Sadoughi University of Medical Sciences.This descriptive/analytical research was done through cross-sectional method in 2011. Research population was comprised of the faculty and staff of public health and paramedical schools of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. Sample size was 100 people who were obtained by using stratified-random sampling method. Required data was gathered by a Lennick and Kiel valid questionnaire. Data analysis was done through the SPSS16 software.Research findings indicated that both faculty and staff have "very good" status in integrity, forgiveness and responsibility. Also, faculty members and staff have "very good" and "good" status in compassion respectively. The status of moral intelligence in faculty members and staff is "very good". There is a statistical meaningful relationship between age and moral intelligence status (P=0.04) but there is no relationship between other demographic variables and emotional intelligence.Moral intelligence status of faculty and staff can help the university to conduct its role in moral development of students effectively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله moral intelligence، integrity، forgiveness، responsibility، compassion

نویسندگان مقاله 29991---29992---29993---29994---29995---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات