|
1391/6/11، جلد ۵، شماره ۵، صفحات ۵۳-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
حقوق بيماران و گيرندگان خدمات سلامت در کدهای اخلاقی کتابداری و اطلاع رسانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
آگاهی و اطلاعرسانی کافی به بيماران و ساير دريافتکنندگان خدمات سلامت از ملزومات اساسی حفظ حقوق آنها در نظام سلامت میباشد. در اين ميان کتابداران و اطلاعرسانان پزشکی، خصوصاً در کتابخانههای بيمارستانی، میتوانند نقش مهمی را در جهت حمايت از حقوق بيمار برعهده بگيرند. انجمنها و گروههای حرفهای بينالمللی و ملی در برخی کشورها دستورالعملهايی را در اين حوزه تدوين و اجرا کردهاند؛ اما کمبودهای فراوانی در اين زمينه در کشور ما وجود دارد. هدف از تدوين اين مقاله، مرور کلی بر جايگاه حقوق بيمار و گيرندگان خدمات سلامت در کدهای اخلاقی کتابداری و اطلاعرسانی بينالمللی و استانداردهای حرفهای کتابخانههای بيمارستانی است. در اين پژوهش، کدهای اخلاقی مرتبط با حقوق بيماران و گيرندگان خدمات سلامت در منشورهای اخلاقی کتابداری و اطلاعرسانی نهادهای بينالمللی و استانداردهای حرفهای کتابخانههای بيمارستانی مورد جستوجو و مطالعه قرار گرفته است. سپس ضمن واکاوی اين کدها، پيشنهادهای راهبردی مبتنی بر فرهنگ بومی ارائه شده است يافتههای اين مقاله بيانگر اين مطلب است که اطلاعرسانی به بيمار، اصلی مهم و مورد توجه در حقوق بيمار است که در کدهای اخلاقی کتابداری و اطلاعرسانی و نيز استانداردهای کتابخانههای بيمارستانی به آن توجه شده است. ارائهی خدمات اطلاعرسانی دانشمدار و تعاملی که بر بهبود عملکرد و يافتن راه حل بالينی استوار است (نه صرف آموزش کلی بدون توجه به تأثير آن بر عمل)، کتابداری بالينی را در عرصهی حمايت از حقوق بيمار در برخی کشورها موفق ساخته است. با توجه به نقش کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی در فراهمآوری، سازماندهی و دسترسپذير ساختن اطلاعات برای کاربران، کتابداران و اطلاعرسانان، بايد با آگاهی از نيازهای ويژهی گيرندگان خدمات سلامت بهعنوان کاربران خاص خود، امکان بهرهگيری مؤثر از اطلاعات را برای آنان فرآهم آورند. لذا لزوم تدوين کدهای اخلاق حرفهای با رويکرد مناسب به امر اطلاعرسانی بيماران و ساير دريافتکنندگان خدمات سلامت در کشور و تعريف جايگاه کتابداری بالينی در بيمارستانها و مراکز درمانی احساس میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کدهای اخلاقی،استاندارد کتابخانه های بیمارستانی،کتابداری و اطلاع رسانی،اطلاعات دانشمدار،حقوق بیمار |
|
عنوان انگلیسی |
Patients\' and healthcare clients\' rights in professional codes of ethics of library and information sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Providing sufficient information for patients and other healthcare clients is necessary to protect their rights in health systems. In this realm, medical librarians, especially in hospital libraries, can play an important role in supporting patients' rights. Professional national and international associations have compiled and promulgated some codes and guidelines in some countries; however, there are many shortcomings in this area in our country. This paper aims to review the status of patients' and other healthcare clients' rights in professional codes of ethics of library and information sciences and professional standards of hospital libraries. We hope the results can provide us with an approach for a more strict observance of patients' rights in our country. This paper reviews professional codes of ethics of library and information sciences and professional standards of hospital libraries. We will contemplate on the articles related to patients' and other healthcare receivers' rights. The findings show that providing patients with information is a pivotal element in professional codes of ethics of library and information sciences and professional standards of hospital libraries. Interactive and knowledge-based information (KBI) that is based on improvement of performance and finding clinical solutions (not just education without practical impact) have aided clinical librarians in protection of patients' rights in some countries.Considering the roles of libraries and information centers in collecting, organizing and making accessible the information for their users, librarians and information scientist should make effective utilization of information possible for healthcare clients, while taking into account their specific needs. Therefore, it is essential to compile professional codes of ethics containing the appropriate approach to disseminate information to patients and other healthcare clients, and to define specific roles for clinical librarians in hospitals and medical clinics. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
codes of ethics,standards for hospital library,library and information sciences,knowledge-based Information,patient rights |
|
نویسندگان مقاله |
30051---30052--- |
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-41&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
Research |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|