1392/2/11، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۹۹-۱۱۰

عنوان فارسی جو اخلاق سازمانی واقعی و ايده‌ال از ديد پرستاران
چکیده فارسی مقاله

  شناخت و آگاهی از جو اخلاقی وچگونگی درک آن در محيط کاری می‌تواند به پرستاران و مديران در شناسايی و اجرای مکانيسم‌هايی جهت تغيير، ارتقاء و اداره جو اخلاقی کمک کند. اين مطالعه با هدف مقايسه‌ی درک پرستاران از جو اخلاق سازمانی واقعی و ايده‌ال در بيمارستان‌های آموزشی دانشگاه جندی‌شاپور اهواز انجام شد. اين تحقيق توصيفی مقطعی، بر روی 558 نفر از پرستاران بيمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز که با روش نمونه‌گيری تصادفی منظم انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای مشتمل بر 2 بخش ويژگی‌های دموگرافيک، پرسشنامه‌ی جو اخلاقی واقعی و پرسشنامه‌ی جو اخلاقی ايده‌ال بود. پرسشنامه‌ی جو اخلاقی بر اساس نسخه‌ی فارسی پرسشنامه‌ی جو اخلاقی Olson ، بوده است که در 5 حيطه‌ (مديران، همکاران، پزشکان، بيماران، بيمارستان) جو اخلاقی را در محيط بيمارستان بررسی می‌کند. برای تجزيه و تحليل اطلاعات از آزمون‌های آماری توصيفی و استنباطی آزمون t-test مستقل و آناليز واريانس استفاده شد. يافته‌ها نشان داد که جو اخلاقی واقعی حاکم بر بيمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز جو مثبتی بوده است (66/3= ميانگين). هم‌چنين، جو اخلاقی ايده‌ال پرستاران شاغل در بيمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، جوی مثبت بوده است (7/4=ميانگين). تفاوت معنی‌داری بين ميانگين نمرات درک پرستاران از جو اخلاقی واقعی و ايده‌ال وجود داشته است( P <0.05 ). سمت و سابقه‌ی کار پرستاران ارتباط معنی‌داری با ميزان درک پرستاران از جو اخلاقی واقعی داشته است( P < 0.05 ). در تحقيق حاضر، جو اخلاقی موجود جو مثبتی بوده است. اما با جو اخلاقی ايده‌ال پرستاران فاصله دارد. بنابراين، مديران بايد جو اخلاقی موجود را حفظ و از طرفی استراتژی‌هايی جهت ارتقاء جو اخلاقی به‌کار گيرند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق، جواخلاقي واقعي و ايده‌ال، درک پرستاران، اخلاق سازماني، بيمارستان

عنوان انگلیسی Nurses’ perception of actual and ideal organizational ethical climate in hospitals of Ahwaz Jondishapour University of Medical Sciences in 1390-91
چکیده انگلیسی مقاله

Nurses and administrators can identify and implement mechanisms to manage, change, and improve the ethical climate in their workplace through an understanding and awareness of this concept as well as how it is perceived by everyone involved.This study aimed to compare the nurses’ perception of the actual and ideal organizational ethical climate in hospitals of Ahwaz Juondishapour University of Medical Sciences. This was a cross-sectional descriptive study conducted on 558 nurses working at 9 medical centers of Ahwaz Jondishapour University of Medical Sciences selected by systematic sampling. Data instrument consisted of 2 parts: 1) demographic characteristics, and 2) actual & ideal climate questionnaire based on the Farsi version of Olson’s ethical climate questionnaire, used to assess nurses’ perception of the hospital ethical climate in 5 categories (managers, colleagues, physicians, patients, and hospitals). Descriptive and inferential statistical tests, independent T-test and One-Way ANOVA were used to analyze the data.Results demonstrated a positive hospital ethical climate (mean = 3.66), while the nurses’ perception of the ideal ethical climate was positive as well. A significant difference was found between the mean scores of the nurses’ perceptions of actual & ideal ethical climates (P<0.05). Results demonstrated a significant relationship between nurses’ work experience & organizational level, and their perceptions of the hospital ethical climate.A positive ethical climate exists in hospitals, although it is far from the ideal ethical climate, and therefore managers must maintain the actual ethical climate and at the same time implement strategies to improve their hospitals’ ethical climate.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ethics, actual and ideal ethical climate, ethical climate, nurses&apos; perception

نویسندگان مقاله 30079---30080---30081---30082---

نشانی اینترنتی http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-28&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Bioethics
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات