1386/2/11، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۳۱-۴۰

عنوان فارسی ميزان دريافت و رضايت از مراقبت‌های دوران بارداری
چکیده فارسی مقاله

زمينه و هدف:مطالعات نشان داده است که رضايت دريافت‌کنندگان مراقبت، از شاخص‌های مهم ارزيابی کيفيت خدمات است و يافتن جنبه‌هايی از خدمات که موجب نارضايتی می‌شود و سعی در رفع آن‌ها مؤثرترين راه افزايش کيفيت است. همچنين رضايت از کيفيت خدمات و رضايت از ويژگی‌های محل دريافت مراقبت‌ها، موجب افزايش استفاده از مراقبت‌ها شده و در نهايت، سرانجامِ بارداری را بهبود می‌دهد. هدف از اين مطالعه تعيين ميزان دريافت و رضايت از مراقبت‌های دوران بارداری در بين زنان حامله مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی و درمانی و بيمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1384 است.
روش بررسی: در اين مطالعه مقطعی تعداد 380 نفر از زنان باردار مراجعه‌کننده به 8 مرکز بهداشتی- درمانی و 2 بيمارستان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1384 با توجه به آمار سه ماهه سوم به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه‌ای شامل سؤالاتی در خصوص مشخصات فردی، ميزان دريافت و رضايت از مراقبت‌های عاطفی، اطلاعاتی، جسمانی و دسترسی به خدمات و خصوصيات محيط بود. داده‌ها با استفاده از آمار توصيفی و تحليلی آزمون 2 در نرم‌افزار SPSS تجزيه و تحليل گرديد.
يافته‌ها: در کل ميزان دريافت مطلوب مراقبت‌ها 4/53% و ميزان رضايت از مراقبت‌ها 7/54% بود. در مراکز بهداشتی ميزان مطلوب مراقبت‌ها و همچنين ميزان رضايت از مراقبت‌ها به ترتيب 1/56% و 5/57% و در بيمارستان‌ها به ترتيب 46% و 47% بوده که تفاوت آماری معنادار بين مراکز بهداشتی و بيمارستان‌ها مشاهده شد (به ترتيب 003/0=p و 005/0=p). اين تفاوت مربوط به دريافت مراقبت‌های عاطفی و جسمانی و رضايتمندی از مراقبت‌های عاطفی و دسترسی به خدمات و خصوصيات فيزيکی محيط می‌باشد.
نتيجه‌گيری: با توجه به اين که ميزان مطلوب دريافت مراقبت و رضايت از مراقبت‌های دوران بارداری در کل کمتر از 60% و چيزی در حدود نيمی از افراد را شامل می‌شود و در زمينه دريافت مراقبت‌های اطلاعاتی و ميزان دسترسی به خدمات و رضايت از مراقبت‌های اطلاعاتی و جسمانی هم در مراکز بهداشتی درمانی و هم بيمارستان‌ها بيشترين مشکل وجود داشته است، پيشنهاد می‌شود که مسؤولين با جذاب کردن و مجهز کردن اين محيط‌ها به ويژه در بيمارستان‌ها و تأمين تعداد مناسب کارکنان و برگزاری بازآموزی برای آن‌ها در مراکز بهداشتی و استقرار فرد مراقبت ثابت (استاد، رزيدنت، مربی مامايی) در کليه روزها در بيمارستان‌ها و لذا مراجعه مادران به همان فرد قبلی در هر مراجعه برای برقراری ارتباط و حمايت عاطفی و جسمانی کافی، موجب استفاده بهتر و بيشتر از مراقبت‌های دوران بارداری گردند.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مراقبت‌های دوران بارداری،دریافت،رضایت،مراکز بهداشتی

عنوان انگلیسی Prenatal Care Utilization Rate and Patients Satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Objective: Studies show, clients' satisfaction is an important indicator for service quality assessment. Finding causes of dissatisfaction helps to promote health care services quality.  High quality prenatal care services and clients' satisfaction decreases maternal and neonatal mortality and morbidity. The perceived quality of the prenatal care by the mothers can not be effectively evaluated unless considering the opinions, demands and satisfaction rate of mothers who receive the care. The objective of this study is to measure prenatal care utilization rate and patients satisfaction in the clinics of Tehran University of Medical Sciences in 2005.

Methods & Materials: In this cross-sectional study, 380 pregnant women who had received prenatal care services in two hospitals and eight health centers were selected randomly and interviewed. Data were gathered using a questionnaire including demographic characteristics and satisfaction questions. Data were analyzed using SPSS and tested with chi-square and Pearson exact test.

Results: According to the results, 53.4 % and 14.8% of the pregnant women had received complete and incomplete prenatal care, respectively. Most of the pregnant women (54.7%) were completely satisfied, 23.7% and 21.6% were moderately and poorly satisfied, respectively. There was a significant relationship between the utilization rate and satisfaction of mothers (P<0.001). 53.4% of mothers in health centers and 46% in hospitals had received complete prenatal care. Satisfaction with prenatal care in health centers and hospitals were 57.5% and 47%, respectively. This difference was probably related to the amount of emotional and physical care received by the patients in the different settings and the characteristics of the centers in which these services are provided. The kind of setting had significant relationship with the utilization and satisfaction rates (P=0.003, P=0.005, respectively). The results showed that the utilization and satisfaction rates in the health centers in which health-care providers were midwives were better than the hospitals in which health-care providers were medical and midwifery students. But in both settings it was lower than 60%.

Conclusion: As a result, the utilization rate and satisfaction of mothers were inadequate in health centers and hospitals (lower than 70%). In the hospitals, they were lower than the health centers. The standardization of prenatal care and improvement of educational programs in hospitals should be considered.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Utilization

نویسندگان مقاله 33447---33448---33449---33450---

نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-177&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Nursing Care
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات