1388/5/10، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۶۱-۷۰

عنوان فارسی تأثير مدل همکار آموزشی بالينی بر پيامد آموزش بالينی دانشجويان پرستاري 
چکیده فارسی مقاله زمينه و هدف: مدل همکار آموزشی بالينی به معنی مشارکت و همکاری بين مراقبان سلامت و مربيان دانشکده است و واقع‌بينی را برای محيط‌های کاری به ارمغان می‌آورد. در حرفه پرستاری سازگاری بين بخش آموزش و عرصه بالين، آرمانی ديرينه بوده که مستلزم همکاری مربيان دانشکده‌های پرستاری و پرستاران حرفه‌ای می‌باشد. تحقق اين هماهنگی در نهايت تضمين‌کننده پيشرفت حرفه پرستاری خواهد بود. لذا اتخاذ رويکردی مؤثر و قابل اجرا جهت ادغام مباحث نظری و تجربيات بالينی در رشته پرستاری از اهميت وي‍ژه‌ای برخوردار است. بر اين اساس مطالعه‌ حاضر با هدف تعيين ميزان تأثير مدل همکار آموزشی بالينی بر پيامد آموزش بالينی دانشجويان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام پذيرفته است.

روش بررسی: پژوهش حاضر يک مطالعه نيمه تجربی است. نمونه‌های اين پژوهش شامل سه نفر از مربيان دانشکده، 7 نفر از پرستاران شاغل در 3 بخش کودکان و 52 نفر از دانشجويان پرستاری مشغول به تحصيل در ترم پنجم بودند که دارای معيارهای ورود به مطالعه بوده و به صورت نمونه‌گيری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. سپس نمونه‌ها به صورت تصادفی به دو گروه تجربه (28 نفر) و شاهد (24 نفر) تقسيم شدند. دانشجويان در گروه تجربه و شاهد، واحد کارآموزی کودکان را در 3 بخش منتخب و به طور غير هم‌زمان سپری نمودند با اين تفاوت که دانشجويان در گروه تجربه بر اساس مدل همکار آموزشی بالينی تحت نظر پرستاران منتخب بالينی آموزش می‌ديدند و مربيان دانشکده بر فرايند آموزش نظارت داشته و در اين مورد با پرستاران مربی همکاری می‌نمودند. در پايان دوره کارآموزی از مهارت‌های بالينی دانشجويان و ميزان رضايتمندی دانشجويان و مربيان پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزيه و تحليل داده‌ها، از روش‌های آماری توصيفی و استنباطی شامل آزمون مجذور کای، تست دقيق فيشر، من‌ويتنی‌يو و آزمون t استفاده شد.

يافته‌ها: نمونه‌ها در گروه تجربه و شاهد، از نظر مشخصاتی نظير سن، جنس، معدل ترم گذشته، ميزان علاقه و انگيزه نسبت به حرفه پرستاری با يکديگر همگن بودند. يافته‌های اين پژوهش اختلاف معناداری را در دو گروه تجربه و شاهد از نظر مهارت‌های بالينی اندازه‌گيری TPR، اندازه‌گيری فشارخون، اکسيژن درمانی، دارو درمانی، تغذيه کودک، ارتباط با کودک و خانواده نشان داد (001/0p<). به علاوه اختلاف معناداری بين متغير رضايتمندی پرستاران منتخب بالينی از نحوه کارآموزی دانشجويان پرستاری در دو گروه تجربه و شاهد مشاهده شد (004/0=p). اما به لحاظ رضايتمندی دانشجويان و مربيان پرستاری از دستيابی به اهداف آموزش بالينی در گروه تجربه و شاهد اختلاف معناداری مشاهده نشد (به ترتيب 058/0=p و 109/0=p).

نتيجه‏گيری: مدل همکار آموزشی بالينی روشی مناسب در فرايند آموزش مهارت‌های بالينی به دانشجويان پرستاری است و بر اين اساس بهره‌گيری از تجربيات و دانش عملی پرستاران بالينی در هر بخش برای ارايه آموزش مهارت‌ها به دانشجويان پرستاری توصيه می‌شود.

 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدل همکار آموزشی بالینی، پیامد آموزش بالینی، آموزش پرستاری، دانشجویان پرستاری

عنوان انگلیسی Effect of Clinical Teaching Partner Model (CTP) on Nursing Students\&apos; Clinical Training Outcomes
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Aim: The Clinical Teaching Partner model (CTP) integrates theoretical knowledge with professional skills and brings the reality to workplaces. Closing educational and practical aspects in nursing discipline has been a challenging goal for nursing which requires cooperation between faculty instructors with nurse practitioners; such collaboration will led to development and promotion of nursing discipline. Therefore selecting an effective and efficient approach in order to integrate theoretical knowledge with practical experiences would be crucial for nursing profession. This study was conducted in order to investigate the effect of CTP on nursing students' clinical skills outcome.

Methods & Materials: A quasi experimental, only post test design was applied. Study sample consisted of 1) three faculty instructors, 2) seven registered nurse practitioners who were staff nurses in three pediatric wards and voluntarily participated in the study and 3) fifty two nursing students which were in the 5th semester of nursing BSc. program and had eligible criteria to enter the study. Students were allocated randomly to the intervention (n=28) and control (n=24) groups. Participants in the control group, initially started their internship period in 3 pediatric wards and were evaluated by faculty instructors regarding their clinical skills at the end; students in the intervention group, then started their clinical training course in the same ward as control group, but their clinical education was conducted by the nurse practitioners who voluntarily participated in the study and trained initially in the nursing faculties' skill lab. Students' clinical skills were evaluated by nursing mentors via some instruments at the end of the educational period; in addition, clinical education outcomes and nursing students' satisfaction of achievement to apprenticeship goals were assessed at the end of the training period. Data were analyzed using the statistical tests including Chi square, Fisher exact test, Mann-Whiney U, and t-test in SPSS.

Results: Considering students demographic characteristics, both groups were homogenous. There was a significant difference in the students' clinical skills between two groups (P<0.001). A significant difference was shown in the nursing mentors and faculty instructors' satisfaction of application of cooperative education method between both groups (P=0.004). No significant differences were found between students' satisfaction of reaching to educational outcomes between both groups (P=0.058). There were also no statistical differences between nursing mentors and faculty instructors' satisfaction of achieving to clinical education outcomes (P=0.109).

Conclusion: According to this study, CTP is an effective approach in clinical education and development of clinical skills for nursing students; therefore,

application of this method is recommended in clinical nursing education.

 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical Teaching Partner model (CTP), clinical training, clinical skills, nursing students, clinical education outcomes

نویسندگان مقاله 33813---33814---33815---

نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-130&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Nursing Care
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات