1385/3/11، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۴۳-۵۱

عنوان فارسی عوامل انگيزشی پرستاران در ارتباط با آموزش به بيمار
چکیده فارسی مقاله

زمينه و هدف:آموزش به بيمار يکی از نقش‌های مهم پرستاران در ارايه مراقبت‌ها است که تحت تأثير انگيزه آنان قرار دارد. اين بررسی با هدف تعيين عوامل انگيزشی پرستاران در ارتباط با آموزش به بيماران انجام شده است.
روش بررسی: مطالعه حاضر مقطعی توصيفی با هدف تعيين عوامل انگيزشی پرستاران در ارتباط با آموزش به بيماران در بيمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. در اين مطالعه 214 پرستار با روش نمونه‌گيری طبقه‌ای و خوشه‌ای انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه و به شيوه خود گزارش‌دهی داده‌ها جمع‌آوری شد. با استفاده از روش‌های آمار توصيفی و آزمون مجذور کای، فيشر، مونت کارلو و نرم‌افزار SPSS تجزيه و تحليل انجام شد.
يافته‌ها: داده‌ها در مورد عوامل انگيزشی در سه سطح زياد، متوسط و کم با مقياس ليکرت نشان دادند از نظر پرستاران عوامل امنيت شغلی (68%)، وجدان کاری (90%)، آگاهی (5/85%)، علاقه به کار (5/81%)، شناخت و قدردانی (76%)، پيشرفت و ارتقای شغلی (74%) در سطح زياد انگيزه آموزش به بيمار ايجاد می‌کنند. در حالی که عوامل نظارت و سرپرستی (5/57%)، حقوق و دستمزد (48%)، امکانات (5/49%) در سطح متوسط انگيزه آموزش به بيمار ايجاد می‌کنند. همچنين برخی از متغيرهای فردی با عوامل انگيزشی رابطه معنادار داشتند.
نتيجه‌گيری: بر اساس نتايج حاصل از مطالعه عواملی نظير وجدان کاری، آگاهی، علاقه به کار، شناخت و قدردانی، پيشرفت و ارتقای شغلی و امنيت شغلی در انگيزه پرستاران برای انجام آموزش به بيمار تأثير زيادی دارد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله عوامل انگیزشی،آموزش به بیمار

عنوان انگلیسی The nurses’ motivating factors in relation to patient training
چکیده انگلیسی مقاله

Background & Aim: Patient education, one of the most important nurses responsibilities, depend on their motivation therefore, this study was performed and the purpose of the study was for determining the nurses motivating factors related to the patients education .

Methods & Materials: A descriptive cross sectional research was carried out among the nurses in the hospitals affiliated to Tehran University of medical science. Sample population was 214 nurses selected by stratified & cluster sampling. Data was collected by questioner through self reporting. The data were analyzed by SPSS computer software. Descriptive statistic and 2 Test, Fisher Exact Test, Exact Test Mont Carlo were used.

Results: Data of motivating factors categorized in 3 levels, high, moderate, low with Lickrate scale showed that in nurses’ opinion salary and payment (48%), facilities (49.5%), supervision (57.5%), have average effect on their motivation related to the patient education. Job security (68%), respect & appreciation (76%), career development (74%), work-interest (81.5%), knowledge (85.5%), professional responsibilities (90%) have much effect on their motivation related to the patient education. Statistical test showed a meaningful relation between demographic variables and motivating factors.

Conclusion: According to the findings, Job security, respect & appreciation, career development, work-interest, knowledge, professional responsibility have much effect on the motivation for patient education.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Initiation factors

نویسندگان مقاله 33835---33836---33837---33838---

نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-210&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Nursing Care
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات