1383/2/12، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۵۵-۶۲

عنوان فارسی مقايسه رفتارهای بهداشتی دانش‌آموزان مدارس ابتدايی دارای مربی و بدون مربی بهداشت
چکیده فارسی مقاله

مقدمه: سلامتی کودکان اساس فعاليت‌های بسياری از سازمان‌های بين‌المللی است. مدارس ابتدايی نقشی اساسی در برنامه‌ريزی و آموزش رفتارهای صحيح بهداشتی برای کودکان دارند.
روش کار: اين پژوهش يک مطالعه‌ی توصيفی از نوع تحليلی است. نمونه‌ها شامل 330 دانش‌آموز دختر و پسر بودند که به طور طبقه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در اين بررسی پرسش‌نامه‌‌بود. داده‌ها از طريق مصاحبه با کودک توسط پژوهشگر جمع‌آوری شده و با استفاده از روش‌های آمار توصيفی (جداول توزيع فراوانی، ميانگين و انحراف معيار) و آمار استنباطی (آزمون کای‌دو و آزمون تی) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
يافته‌ها: نتايج اين بررسی نشان داد که بين رفتارهای بهداشتی دانش‌آموزان در رابطه با بهداشت چشم، پوست و ضمايم، خواب و استراحت و فعاليت فيزيکی با داشتن يا نداشتن مربی بهداشت اختلاف معنادار آماری وجود نداشت. در حالی که در حيطه بهداشت گوش و دهان و دندان ارتباط معنادار آماری به چشم می‌خورد و دانش‌آموزان دارای مربی رفتار بهتری نسبت به دانش‌آموزان بدون مربی داشتند. در مورد رفتارهای بهداشتی دهان و دندان در مجموع دختران رفتار بهداشتی بهتری نسبت به پسران داشتند. در رابطه با رفتار بهداشتی فعاليت فيزيکی پسران با يا بدون مربی بهداشت رفتار بهداشتی بهتری نسبت به دختران داشتند.
نتيجه‌گيری: بر اساس نتايج پژوهش به رغم وجود تفاوت در بعضی ابعاد رفتارهای بهداشتی، در مجموع بين رفتارهای بهداشتی دانش‌آموزان دارای مربی و بدون مربی بهداشت اختلاف معنادار آماری وجود نداشت. از آنجا که شکل‌گيری رفتار بهداشتی موضوعی چند بعدی بوده و عوامل و متغيرهای مختلفی علاوه بر حضور يا عدم حضور مربی بهداشت می‌توانند بر آن تأثير‌گذار باشند، بررسی همه جانبه‌ی اين عوامل می‌تواند معيارهای روشن‌تری برای طراحی برنامه‌های آموزشی مؤثر کودکان فراهم سازد و راه‌کارهايی جهت استفاده بهينه از منابع (نيروی انسانی، بودجه، زمان و ...) برای ارتقاء سطح آگاهی و عملکرد بهداشتی کودکان در مدارس ارايه دهد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله رفتار بهداشتی،مربی بهداشت،بهداشت مدارس

عنوان انگلیسی A comparative investigation on health behaviors of students in primary schools with and with out health educator
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: Children's health is an important issue in activities of many international organizations. To prepare the children to understand and practice the ways of healthy life, the schools should play their important role by planning and performing effective health education programs.         

Materials and Methods: This research is an analytical-descriptive study. The samples included 330 students who were selected through multistage stratified sampling method. The data was gathered by a questionnaire and were analyzed by using the inferential and descriptive statistics.

Results: The results showed that there was no statistically significant difference between health behaviors of students in schools with and without health educators in the domains of eye and skin health, nutrition, sleep, rest and physical activity, but there was a significant difference between health behaviors related to ear (2=8.58, p=0.014) and tooth (2=9.35, p=0.009); the students with educator had healthier ear and tooth behaviors than students who didn't have educator. In the domain of mouth and tooth the girls had healthier behaviors than boys. In the domain of physical activity the boys had better health behaviors than girls, having educator or not.

Conclusion: Overall, there was no significant difference between health behaviors of students in schools with and without health educators. Formation of healthy behaviors is a multifactorial issue and survey of all factors and variables affecting health behaviors can provide clearer measures for planning the health education programs and optimum usage of resources, manpower, budget and time to promote awareness and performance of health behaviors in schools.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Health behavior,students,health educator

نویسندگان مقاله 34073---34074---34075---34076---

نشانی اینترنتی http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-269&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده Nursing Care
نوع مقاله منتشر شده Research
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات